Sidor

tisdag, december 09, 2008

Delirious och Hamburg

Eftersom jag för tillfället arbetar på min uppsats vill jag inte skriva ett så långt blogginlägg, för jag märkte igår att mitt huvud höll på att spränga vid dagens slut efter mina många timmar framför datorskärmen. Lite vill jag ändå höra av mig här och jag vill berätta att jag hade en bra resa till Hamburg och Deliriouskonserten.

Jag och M mötte varandra vid Hamburg Hauptbahnhof, jag kom från söder och hon kom från norr. Vi övernattade vid finska sjömanskyrkan i Hamburg och vi blev överförtjusta i att se Fazers choklad, rågbröd, salmiak och andra finländska produkter som såldes vid kyrkan. Det kändes på ett sätt konstigt att vara med M i Hamburg, hittills i höst har jag bara träffat henne i Danmark, så det var ovant att ha henne i Tyskland, och dessutom var det lite roligt att vi med varandra talade svenska, på caféer/restauranger talade vi tyska och vid sjömanskyrkan talade vi finska. En annan kuriositet i och med vår träff i Hamburg, är att vi med ungefär 2½ veckors mellanrum först träffades i Danmark, sedan i Hamburg och snart igen i Österbotten.

Deliriouskonserten var bra. Kan ännu inte riktigt förstå att jag faktiskt var där. Det var lite problematiskt med våra biljetter, och utan att gå in på detaljer kan jag bara säga att vi inte fick våra biljetter på posten, men allting redde upp sig sedan på lördagen. Vi var de första som anlände till platsen och konsertutrymmet var mycket mindre än jag föreställt mig. Det här var nog säkert bland de mindre konserterna som bandet ordnar, men det gjorde mig ingenting, man kom ju bara desto närmare scenen då. (Bara för att vi var först på plats betyder ändå inte att vi sedan stod på första raden, men vi var nog tillräckligt nära.) Jag köpte en cd och en obligatorisk turnétröja, men jag hade tur, för tröjan var den sista som fanns kvar för kvällen.

På söndagen hann vi vara med om en stadrundtur, sedan på egen hand besöka stadsdelen Speicherstadt och vid julmarknaden träffade vi sedan två tyskar som har kontakter till församlingen här i Göttingen. Eftersom man inte fick fotografera från konserten sätter jag bara upp bilder från själva staden. Mer bilder finns på min pixbox.

(Om mindre än tre dyng har jag Hanna här!!)


Bild 1: Speicherstadt
Bild 2: Häftigt hus på vattnet
Bild 3: Hus vid vatten
Bild 4: Muciserande julgubbar vid julmarknaden
Bild 5: Sned bild av rådhuset

Inga kommentarer: