Sidor

söndag, november 30, 2008

Dagen mellan lillajul och december

Lillajul har varit och december är på kommande. Det är spännande tider på kommande, mycket är i luften. Julen, julklappar, julsånger, julgodis (jo jag köpte julchoklad åt mig till lillajul!), julbelysning... glömde jag att nämna att julen är på kommande? Jag har alltid tyckt om julen, som barn tyckte jag speciellt om stämningen. Utan julstämning ingen jul. De senaste åren har jag fått lära mig att leva utan den barnsliga julstämningen som mest bestod i väntan på julgubben.

I något skede började jag sen fundera lite mer på fenomenet julfirande, där allt handlar om allt annat än det som julen egentligen handlar om. Om jag lite kollar igenom gamla dokument i datorn ser jag att jag år 2004 publicerade en blogg om det på lunar. Jag minns också en jul (möjligtvis något år senare) när jag satt i kyrkan och tänkte på alla människor som satt där. Jag funderade på om de överhuvudtaget visste om varför de satt i kyrkan. För att det hör till? Jag glädjer mig verkligen åt att människor kommer till kyrkan, men det gör mig olycklig ifall folk inte tänker på budskapet. Alla de tankar som flödade genom mitt huvud skrev jag ner i min dagbok, om jag inte minns helt fel, t.o.m. kanske på självaste julaftonen. Det var kanske den första julen när jag faktiskt var lite missnöjd på julen, eller ska vi säga på världens sätt att fira julen.

Så mina tankar kring julfirandet tenderar att bli smått ifrågasättande. Jag tycker fortfarande om julen, men jag skulle själv vilja omprioritera julens innehåll lite och fokusera på det som egentligen är det väsentliga: Jesus. Speciellt paff över julen har jag fått bli i Tyskland. Jag glädjer mig åt att Göttingen har en julmarknad, det gör jag faktiskt. Och visst är det spännande med all julbelysning i staden. Och med "all" menar jag inte några träd med lysnade stjärnor på, eller en gågata med lite belysning. Här menar jag verkligen ALL belysning. En såpass liten stad som Göttingen, med såpass mycket belysning! Jag har tänkt att jag någon dag ska ta ett par timmar ledigt för att gå ut på stan och fotografera all belysning som finns i centrum från alla håll och kanter. Sedan kommer jag att publicera dem här på bloggen så får ni se vad jag talar om!

Det är i en sådan vimmel av belysning som jag frågar mig "Vad är det de firar här?". Den här frågan ställdes också i ena av förra årets adventskalenderdelar som den här församlingen i Göttingen hade gjort: "Deutschland feiert wieder - aber was?" (länken "dag 8" finns under blogginlägget "Delirious?") Vilket betyder "Tyskland firar igen - men vad?"

Jag har i Göttingen också sett något som jag aldrig förut har sett. Jag såg en chokladkalender med en bild av en moské. Jag är van vid att folk inte tänker så mycket på vad julens innebörd är, men alla vet ju ändå att man firar det till minne av Jesu födelse. Men när jag såg den där kalendern började jag fundera om folk snart inte heller vet vad som står bakom julfirandet.

Jag har en till sak jag skulle vilja framföra i den här bloggen. Det är det att det inte gör någon skillnad i hur många dagböcker jag skriver om mina tankar kring julfirandet, ifall jag inte gör något åt saken. Det ena jag kan göra är att ändra på mina egna prioriteringar kring julen. Det andra som jag - och du - kan göra är att tala om Jesus med människor. Människor kommer inte att ändra på julens innebörd så länge de inte inser att Jesus är det verkligt viktiga i livet. Så låt oss alla iår fundera på vad julen egentligen går ut på - vad är budskapet till oss? Och ifall vi är osäkra på budskapet - ska vi söka svaret!


Tema: Göttingen firar jul




Några bilder fick jag redan från innerstan. Den mittersta bilden är tagen inifrån, och jag är själv medveten om att fönstret är totalt smutsig! Men jag valde att ändå publicera den.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vackert ni har där i jultiderna!! Här i Nvetil har vi några stjärnor här i byn som lyser. Men vet du, det är vackert det också! Jag gillar nog jultiden nåt enormt!! :) Tror man börjar uppskatta julen på ett annat sätt som vuxen (ifall man bara klarar sig undan julstressen...). Alla som kommer till julkyrkan blir påmind om julens budksap, så fundera inte mera på det. Fundera istället på sådana som inte sitter i kyrkbänkarna. kram på dig sis!

Anonym sa...

*stava* du får stava rätt i hjärnan åt dig själv. jag har glömt hur man skriver...