Sidor

onsdag, mars 25, 2009

Fest

Jo, ikväll har jag fest. Jag har stressat de senaste dagarna, men nu är min 23-sidors uppsats färdig och inlämnad. Jag tog ledigt nu på kvällen och gick omkring på stan. Jag hittade några intressanta böcker som jag köpte, en bok om Fachwerkäuser (ett typ av hus: http://de.wikipedia.org/wiki/Fachwerkhaus), en bok med tyska talesätt och en bok med tyska författare. Den här bokbutiken har blivit min favorit, för man får många otroligt bra och intressant böcker för 5-10 euro. Sen hittade jag i en annan butik intressanta solglasögon så jag passade på att köpa några. Jag vet att jag inte kan använda solglasögon så extremt mycket, eftersom jag ännu inte fått inskaffat linser åt mig, men jag hoppas att jag i en när framtid ska få linser.

Och nu sitter jag framför datorn och njuter av att jag inte behöver skriva uppsats mer ikväll. Det gläder mig otroligt att få ha dessa några timmar ledigt. Visst har jag fått ha ganska mycket ledigt under hela min vistelse i Tyskland, men just efter en stressig tid så njuter man absolut mera av det.

Liksom ifjol så funderar jag på biämne. Ifjol var jag helt stressad när jag tänkte på biämnet. Jag tänkte att engelska var den enda möjligheten för mig. Jag sökte in på engelska men kom inte in, men redan vid det laget tänkte jag att jag måste lita på Gud och att han har en väg för mig. Det här året har jag mera börjat tänka att jag möjligtvis kunde studera modersmål ifall jag inte kommer in på engelska. Det finns förstås många frågetecken som jag skulle vilja reda ut, men under min tid i Tyskland har jag faktiskt börjat intressera mig mer för det svenska språket. Här i Tyskland är det många som studerar sitt eget språk tyska, och jag har också tänkt att det skulle vara skönt att få studera något på sitt eget modersmål så att man skulle förstå allt som sägs. Annars också har språk börjat intressera mig mera, och eftersom jag är i utlandet har det varit intressant att se på svenska från ett litet annat perspektiv. Det har jag gjort att jag har börjat tycka att svenska egentligen är ganska intressant.

Nåja, nog för ikväll. Nu ska jag njuta av att inte behöva göra något! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att du har fått iväg uppsatsen. Hoppas du kan ta det lugnt nu. Men på lördag blir det ju glädjefest i Göttingen.

Hälsningar från Lola