Sidor

söndag, mars 15, 2009

Vår

Ja, kanske det är dags att jag skrivet ett inlägg här igen? Våren har kommit till Tyskland. Igår hade vi runt 10-11 grader och jag var ut på en långpromenad för att njuta av värmen. Det verkar ändå regna en hel del i Göttingen, så det är ju lite tråkigt. När jag åkte med tåg från Hamburg till Göttingen efter min Finlandsvistelse så sken solen i norra Tyskland, men lite innan vi kom till Göttingen såg jag att molnen blev drastiskt mörkare åt Göttingen-hållet.

Eftersom jag inte skrivit på länge har en del hunnit hända. Syrran var och hälsade på mig här i Göttingen. Då var det tyvärr också grått väder, men vi kunde ändå ta oss en titt på staden. Vi hann också med att besöka Hamburg och den dagen var det riktigt soligt. Den omtalade flygstrejken blev inte av och vi kunde därför också resa hem i frid och fröjd.

I Finland hann jag med ganska mycket, jag hann vara hemma en del och jag hann träffa de vänner jag hade möjlighet att träffa, och de flesta hann jag träffa t.o.m. två gånger! :) Dessutom fick jag uppleva vintern så som den skall upplevas. En skidtur hann jag med, pulkkabacken en lördagkväll var helt toppen, och för att allt ännu skulle kännas fulländat hann jag ha på mig mina skrinnskor i tio minuter. Fast jag måste ärligt säga att jag kommer nog inte att skrinna många gånger mer med de där skrinnskorna. De är i bra skick och nästan oanvända, men mina fötter börjar värka genast när jag sätter på mig dem. Innan jag flög tillbaka stannade jag hos Hanna i Helsingfors ännu en natt och vi hann med en god omgång diskussion.

Flyget till Hamburg blev ju sen lite krånglig. Vi blev tvungna att vända om tillbaka till Helsingfors och ta en ny flyg. Alltsomallt anlände vi tre timmar för sent till Hamburg, vilket betydde att jag inte hann med kvällens sista tåg till Göttingen. Jag fick alltså äran att spendera 8h vid Hamburg flygfält, och for sedan vidare kl.6 på morgonen. Som jag tidigare skrev var det sedan soligt under tågfärden, och det var en konstig känsla att fara från vinter-snö-(slask)-Finland till ett soligt och vårigt Tyskland. Men nu har jag vant mig och njuter av de stunder när solen tittar fram.

Jag njuter av att vara i Göttingen och å ena sidan gläder jag mig åt att jag ännu får vara här 4 månader medan jag å andra sidan är ledsen över att det är så lite kvar. I fredags firade tre från församlingen födelsedag tillsammans och det blev en fin kväll med ganska mycket folk. Jag bidrog med köttbullar och många andra hade bidragit med mat och kakor. Om bara två veckor är det dags för bröllop när två från församlingen gifter sig. Det blir en fest att se framemot! Jag har nu också talat med min rumskompis, så jag ska kanske få besöka Frankfurt så småningom, och idag hade jag lyckan att träffa en trevlig flicka från München som besökte vår församling, så henne har jag också möjlighet att besöka ifall jag vill, sade hon, och klart jag vill!! :)

Ikväll blir det Hauskreis. Nu ska jag bara ta det lugnt och kanske läsa något! Ha en bra söndag och en fin ny vecka!


Här kommer två bilder tagna med min telefon, ena bilden är från snöiga Finland och andra från Göttingen. Kvaliteten är naturligtvis inte så bra, och bilden från Göttingen ser kanske lite gråare ut än påriktigt. Jag var ute på en promenad här upp på vårt lilla berg, så på utsikten var i verkligheten ganska fin! Bilderna är tagna 3.3.2009 och 14.3.2009.







Inga kommentarer: