Sidor

måndag, mars 12, 2012

Udo Lindenberg och Hinterm Horizont

Jag börjar inse att jag som lärare kommer att lära mig massor. Temat för dagens lektion var musikalen Hinterm Horizont som bygger på Udo Lindenbergs sånger och som också handlar om honom. Udo är en känd musiker i Tyskland, men när man som utlänning stöter på honom första gången ser man bara en gammal man. Nu har jag fått bekanta mig med honom, hans musik och hans liv. Musikalen är ju naturligtvis inte 100% sant, men nu förstår jag lite mer hur pass känd han är, hur han har uppfattats som musiker och varför han är känd.

Musikalen Hinterm Horizont handlar mycket om Berlinmuren. Det var den som skiljde Udo från sin Mädchen aus Ostberlin (lyssna gärna på sången, jag hittade ingen youtubevideo som jag tyckte var så bra att jag ville länka till den). Udo försökte flera år få tillåtelse att ge konsert i DDR. Och han fick det till slut en gång, 1983. Första och sista gången. För en av DDR-ledarna utvald publik. De riktiga fansen slapp inte in. Udo var politiskt aktiv vid sina uppträdanden och i sina sångtexter, vilket skrämde DDR-ledarna. Man ville inte att han skulle få till stånd en panik bland sina fans.

Musikalen tilltalar tyskarna. Det är en kärlekshistoria. Den handlar om Udo själv, vilket leder till spekulationer. Vad är sant? Vad är inte sant? Vem är den där Mädchen aus Ostberlin? Musiken är bra (tycker många). Den handlar om Berlinmuren. Vilket dels leder till att många känner igen sig själva i historien och blir berörda och dels till att föräldrar drar med sina barn till musikalen så att de ska få en uppfattning om murens betydelse för Tyskland och Berlinborna.

Udo Lindenberg är ingen idol och förebild för mig. Men jag tycker det har varit intressant att få sätta mig lite mer in i hans liv som musiker och jag lyssnar gärna på en del av hans sånger. Och jag började igen längta lite till Tyskland.

Inga kommentarer: