Sidor

torsdag, april 17, 2008

Vanlig men ändå speciell dag

Det har inte varit något speciellt med den här dagen. Ändå har det känts underbart och fridfullt. Det visade sig att jag hade 1½h ledigt före bibelkursen skulle börja. Jag funderade vad jag skulle göra, och efter en stund beslöt jag mig för att först fara och köpa en glass och sedan fara ut och cykla. Solen sken och många människor var ute. Hur härligt är det inte när Finland vaknar upp?

Jag cyklade längs med aura och, ut mot havet. Folk var i farten, och det syntes att de var glada över våren. Jag satte mig ner en stund på en parkbänk vid ån. Det var andra också som hade satsat på att köpa glass den här dagen.

Jag har en gång cyklat längs med ån till Åbo slott, så jag tänkte nu cykla på andra sidan. Till slut kom det stängsel och man kom inte längre. Istället for jag och cyklade efter lite vägar, och jag fick se en del av Åbo som jag inte förut sett. Jag såg två lustiga gatunamn: "Uppförsbacken" och "Nedförsbacken". Jag skulle själv hellre cykla längs nerförsbacken. Jag kom sedan ut till havet där de fina höghusen finns. Där var ett höghus som var kanske 16 våningar högt. Jag räknade våningarna två gånger, men nu har jag glömt bort det exakta antalet.

Sedan var det dags för bibelkursen, och fastän klockan nu är 20.30 syns solen ännu. Härligt.

I helgen är jag ensam i lägenheten, och det är inte så fruktansvärt bråttom. Jag kommer nog att påbörja provläsning inför torsdagen. Men jag kommer ändå att ha det ganska lugnt. När jag hade det stressigt var jag ledsen över stressen, men när jag plötsligt har mindre att göra, blir jag rädd för att inte ha något att göra. Att inte ha så mycket skolarbeten betyder att jag borde ta itu med andra saker istället. Usch.

Nåja, men slutsatsen blir att jag trots vissa funderingar ändå har det skönt just nu. Solen skinner och sommaren är på väg.

Inga kommentarer: