Sidor

torsdag, januari 07, 2010

Åbo

Imorgon bär det av ner till Åbo. Jag har haft ett långt jullov och nu börjar det bli på tiden att åka ner igen. Det har varit skönt att vara i hemtrakterna och samtidigt ta det lugnt, men för mycket fritid får mig att bli ganska lat. Ändå har jag nog fått göra en del, jag har träffat släkten, träffat vänner, åkt pulka (i -21 grader), åkt slalom (i -23 grader) osv.

Åbo är nog en helt underbar studiestad. Det såg jag inte första studieåret, men det ser jag nu. Det beror nog mycket på vår speciella situation att vi är finlandssvenskar och att Åbo Akademi är Finlands enda universitet. Det betyder att man har ett nätverk av bekanta redan när man åker dit och sen blir nätverket bara större och större med tiden. Jag undrar om det någonstans i världen finns en sån speciell folkgrupp som finlandssvenskarna. Dessutom är det intressant att se att det finns en egen "Österbotten" i Åbo. Österbotten är så vid att man har långt till andra bekanta (½h till flera gymnasiekompisar t.ex.). I Åbo däremot så är man framme hos vänner på fem minuter, om man inte t.o.m. bor i samma hus.

Undervisningen börjar på måndag men jag åker imorgon (fredag) ner med lillabror som ska köpa trumpet åt sig. Det är skönt att inte genast måsta bry sig om studierna när man far dit. Dessutom är det roligt att ha någon från familjen på besök, och lillabror har ännu inte hälsat på mig, så då är det speciellt roligt.

Det som jag ser framemot denna vår är att mina fredagar är lediga! Jag ska såå njuta hela våren av mina tredagars helger!

Inga kommentarer: