Sidor

tisdag, januari 26, 2010

Helsingfors

Den här sista tiden har jag varit dålig på att ta tid för bloggen. Därför ska jag nu uppdatera när det också finns något smått att berätta. Jag var nämligen i Helsingfors i helgen. Förutom några snabba visiter under förra studieåret (dvs när jag hade några timmar tid före flyget skulle fara iväg till Tyskland och sånt) så har jag inte varit på länge dit och hälsa på Hanna. Nu äntligen passade det och jag for iväg fre-sö. Under dehär dagarna hann vi med allt möjligt, det var en riktigt fin helg. Jag och Hanna var gående upp till Kalkberget, något som egentligen länge funnits med i planerna, jag fick vara med på ungdomssamling och hjälppissamling som Hanna och O hade hand om. Lördagseftermiddagen spenderade jag och Hanna i Helsingfors centrum och när vi gick den sista biten före centrum fick vi gå på isen, dvs. över en vik. Samtidigt som vi gick över isen skinade solen och det var en riktigt fin vinterupplevelse. Väl framme på stan fick jag inköpt ett par skor och en tunika. Därtill tog vi oss tid att fara till Café Esplanad och jag fick njuta av den största marängen jag någonsin ätit. (Mums!) På lördagskvällen besökte vi J&F och deras lägenhet som jag ännu inte sett. I Helsingforsgängets sällskap spelades det Rappa Kalja och det var roligt att få återse alla. Söndagen inleddes med gudstjänst och även där fick vi träffa vännerna. Ute var det ca - 20-23 grader kallt, vilket var lite speciellt med tanke på att det bara var ca -10 (?) grader i Österbotten.

Tankar efter helgen:
- Det är värt att besöka Café Esplanad! Urvalet av de stora och läckra bakverken är brett!
- Det är bra att ha en vän (/vänner) att tala med!
- Se till att träffa vänner nu som då även om de bor en bit bort!
- ... skrattar ännu åt avslutningen av spelet Rappa Kalja när någon trodde att det stod "surfáre" och inte "surfare"...
- Vad roligt att få ha en bra helg i Helsingfors och också få se framemot Åbo på samma gång!

Inga kommentarer: