Sidor

söndag, december 04, 2011

Har sett Twilight

Twilight-filmerna har varit i ropet på sista tiden, men jag har inte känt mig intresserad av att se dem. Inte förrän en tid tillbaka. Jag började tänka att det skulle vara bra för mig att se filmerna, så att jag kan ha en egen åsikt om dem. Dessutom studerar jag litteraturvetenskap och då kan man inte läsa för många böcker, eller varför inte "se för många filmer som bygger på böcker".

Igår fick jag chansen att se tre av filmerna på en kväll. Jag har inte hållit koll på hur många filmer de är, utan jag trodde det var en trilogi. Först när tredje filmen var slut och jag frågade "Slutade det såhär?" fick jag reda på att det finns två filmer till och att den sista kommer ut om ett år.

Nu har jag kunnat bilda mig egna uppfattningar om filmerna. Jag tänkte presentera några tankar (observera att jag inte sett fjärde filmen fast den nu går på bio):

- Det som störde mig något var att det kretsar lite väl mycket kring flickan Bella. Många är kära i henne, två män avgudar henne, några vill döda henne och många strider för att skydda henne. Det känns lite sliskigt.

- I det stora hela är filmerna ganska underhållande. Att vampyren Edward kan läsa andras tankar är något som fascinerar i alla fall mig.

- Det som fascinerar mig mest är synen på kärleken och äktenskapet. Bella blir kär i vampyren Edward. Vampyrerna kan visserligen dö under vissa omständigheter, men de kan också leva i evighet. Bella står inför valet att själv bli vampyr och leva med Edward i evighet. Edward, som är född i början av 1900-talet, vill att de gifter sig innan de börjar leva tillsammans. Bella ställs dels inför frågan om äktenskap - har det något värde? Dels står hon inför frågan om hon vill leva med Edward i evighet. Många filmer handlar om lösa kärleksförhållanden, och i samhället råder en tanke om att kärlek inte kan hålla hela livet. Därför är det extraordinärt att se en film som handlar om äktenskap som håller hela livet, ja mycket längre än ett vanligt människoliv.

1 kommentar:

Unknown sa...

Nu när du har sett filmerna rekommenderar jag att du läser böckerna! Böckerna innehåller mer information än filmerna, och efter att ha sett filmerna om och om igen får man alltid en "aha-upplevelse". Händelser som man inte förstod i filmerna förklaras i böckerna. Jag är ingen twilight fantast, men jag gillar dem! :)