Sidor

söndag, december 11, 2011

Julevangeliet som aktuellt budskap

Det är bra att vi firar jul en gång om året och att vi blir påminda om det viktiga i att Jesus föddes. Ändå kan jag inte komma ifrån det att det oftast känns som att "man hört julevangeliet 1000 gånger förut". Jag erkänner att julevangeliet är viktigt, men ändå blir jag inte riktigt berörd av det - inte mer berörd än annars på året. Så jag har funderat lite på sistone vad som borde göras för att jag ska bli berörd av budskapet.

I slutet av gårdagens julfest i vår församling Friffe hölls en kort andakt. Den här andakten var svaret på mina funderingar. Det sades att i advent väntar vi på Jesu födelse - men även på Jesu återkomst. Så ifall vi i juletiden påminns både om Jesu födelse och om Jesu återkomst, så kommer julens budskap att vara högst aktuellt, ändå till den dag Jesus kommer tillbaka. När man så sjunger "Bereden väg för Herran" kan man även tänka på att vi ska bereda vägen för Jesus när han kommer tillbaka.

Inga kommentarer: