Sidor

fredag, juni 29, 2012

Villaproblem 1*: Utedasset

*I Svenskfinland betyder villa sommarhus.

Villaliv är mysigt, skönt och exotiskt. Men det finns ett par frågetecken. Jag har två problem jag vill diskutera i de två kommande inläggen.
På villan där jag vistats finns ett utedass en liten bit in i skogen. Ifall man vaknar på natten och inser att man behöver ta en sväng där via innebär det en mer ansträngande procedur än ifall man skulle befinna sig i sitt vanliga hem. När jag så på kvällarna försöker intala mig att jag ska se till att jag absolut inte behöver besöka utedasset under natten så leder det nästan automatiskt till just det jag försöker undvika.
Men det här är inte det huvudsakliga problemet. Problemet är spindlarna, vilket jag skrev om redan ifjol. Varje gång jag kommer till utedasset måste jag gå igenom hela utrymmet – golvet, bänken, väggarna, taket. Om där finns en lite större spindel eller om där finns en spindel som inte finns i ett hörn, utan på närmare avstånd, så får jag så lov att döda den innan jag kan gå in. Varje gång jag besöker utedasset spänner jag mig och springer iväg därifrån så fort som möjligt.
Det som sedan förvärrar situationen är att en flock med myggor alltid kommer in och slåss om ens blod. Myggfobi har jag ju inte, men deras surr fyller utedasset och det är lätthänt att jag får hjärtklappning av att förväxla en mygga med en spindel – Vad var det som just rörde vid mitt huvud? Plötsligt är hela utedasset fyllt med svarta insekter.
Sista kvällen på villan diskuterade jag med mannen två vidare fenomen som är förbundna med utedasset. Det kom fram att skalbaggarna jag sett där ett par gånger (som jag i sig inte är rädd för) är dyngbaggar. Trevligt. Det enda jag kunde tänka på var vilka bakterier de kan tänkas föra med sig. Sedan frågade jag min man vilka djur de små djuravföringarna som jag sett på utedasset kan tänkas tillhöra. Jag tyckte jag var lite rolig när jag frågade ”vem det är som skiter på sidan om wc-hålet”, men började må riktigt dåligt när han trodde att det var möss som varit i farten. Jag började fundera var mössen kan tänkas komma in i utedasset och tyckte att de största håligheterna i utedassets konstruktion finns just under taket. Mannen konstaterade att möss kan klättra. Den sista bilden jag hade på näthinnan innan jag försökte börja sova var att det under ett dassbesök plötsligt faller en mus i famnen på en. Det här var den sista kvällen på villan. Något dassbesök blev inte av nästa morgon.

Inga kommentarer: