Sidor

torsdag, februari 14, 2013

Sömn och trötthet

Jag vet inte vad ni andra har för tankar om sömn, men jag fortsätter att förvånas över mitt eget förhållande till sömn.

I högstadiet upplevde jag mig själv som en pigg människa. Även om jag samtidigt under vissa perioder led av sömnsvårigheter. Det kunde ta till 2-3-tiden förrän jag somnade, även om jag gick och lade mig i tid. Under gymnasiet vände det helt. De tidiga morgnarna gjorde mig så trött att jag sedan dess aldrig lidit av sömnsvårigheter. Och från den här tiden började jag också uppfatta mig som en trött människa.

Sedan den tiden har jag alltid antagit att jag behöver ungefär nio timmars sömn för att vara pigg. Jag sov dock aldrig så mycket som nio timmar, mest ungefär 7.45-8.45 timmar, och trodde jag skulle bli en mycket lyckligare person om jag fick möjlighet att sova nio timmar om nätterna.

Det här senaste året har jag faktiskt, för första gången sedan jag började tänka på dessa magiska nio timmar, sovit ungefär nio timmar om nätterna. Jag vet inte exakt hur länge jag sover,  men i stort sett tror jag att jag sover ungefär nio timmar om nätterna, ibland mindre men ibland faktiskt mer. Jag går också och lägger mig tidigare om kvällarna. Vad kan jag då dra för slutsatser efter ett år med en sådan sovvana? Jag är fortfarande trött om morgnarna! Gällande tröttheten under dagens lopp har det nog blivit bättre, även om jag fortfarande inte anser mig vara en pigg person. Antagligen hjälper det att gå tidigare och sova och sova längre, men sen undrar jag om det inte också har att göra med att jag nu inser att jag inte kan klaga på sömnen längre. Nio timmars sömn gör mig inte automatiskt till en pigg person. Jag tror att andra faktorer också påverkar, såsom matvanor, motionsvanor m.m. Men jag kan nog uppmuntra folk att gå tidigt i säng!

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Piggheit har it me sömn mängden att göra. Tror att tröittheiten beror på att vi har vaali gambel :'(

Sofie sa...

Kanske har du rätt. Fast isåfall blev jag gammal i samband med att jag började gymnasiet. Och gällande sömnen så har jag alltid hört att man klarar sig på mindre sömn när man blir äldre. Det har jag inte märkt av ännu.

Anonym sa...

Kanske det beror lite på hur man är också. Jag har alltid varit morgontrött och kommer alltid att vara morgontrött. Det spelar ingen roll hur länge jag har sovit. Och när det blir kväll så blir jag hur pigg som helst även om jag har sovit lite. Så det där med att gå tidigt i säng - nej det går bara inte för mig. Sån har jag varit sedan jag var barn och sån fortsätter jag att vara ser det ut som. Du som vuxit upp i samma hus som jag vet hur jag är. (det är inte storasyster som skrivit det här)