Sidor

onsdag, augusti 07, 2013

Tolerans?

Jag tror det finns andra än jag som gjort en viss iakttagelse av toleransen i dagens samhälle. Men eftersom jag inte har sett någon som direkt skrivit om fenomenet, så vill jag ta upp ämnet här.

I dagens samhälle är det inte politiskt korrekt att inte vara tolerant. Jag kommer ihåg att vi redan i lågstadiet hade en temavecka som handlade om tolerans. Vi fick bl.a. stifta bekantskap med en blind kvinna. I stora drag tycker jag att tolerans är bra. Och att behandla detta tema i "flickbobbe"-åldern var nödvändigt. Att någon blir utfryst och mobbad för att den är handikappad, invandrare, finsktalande/svensktalande, av storlek större etc. är oerhört tragiskt.

Men helt ärligt talat kan jag inte påstå att jag är tolerant fullt ut. Det finns levnadssätt som inte stämmer överens med min uppfattning om rätt och fel. Ja, då har jag sagt det. Och riskerar att betraktas som politiskt inkorrekt.

Det finns de som predikar tolerans. Alla och allt ska accepteras! Men kommer någon med kristna värderingar, då börjar det låta annorlunda: "Bort med kvinnoprästmotståndarna!", "De som är emot abort är ju inte kloka!", "Bibeln före lagen? - Död åt dem som tycker så!".

Dit for den toleransen.

Jag vet inte riktigt, men jag skulle nästan vilja säga att de som kallar sig toleranta lurar sig själva. Jag undrar om en endaste person egentligen kan vara helt tolerant.

Slutligen skulle jag vilja påstå att tolerans, i alla fall i mitt fall, snarare handlar om respekt än om accepterande. Jag vill kunna bemöta alla människor likvärdigt. Men det betyder inte att jag accepterar allt de gör.

4 kommentarer:

Waenthoronien sa...

När jag var på utbyte i Österrike under gymnasietiden hade jag ämnet Etik. (Eftersom jag inte är katolik och därmed inte förväntades ha katolsk religionsundervisning. De samlade liksom ihop "alla andra" i en liten grupp och kallade ämnet etik...)

Läraren där påpekade en sak angående tolerans som jag tycker är intressant: bara själva ordet tolerans säger i sig själv att man egentligen är av helt annan åsikt och egentligen inte alls tolererar den som är annorlunda - man försöker bara framställa sig själv i bättre ljus. Alltså, att tolerans är helt självmotsägande och egentligen inte existerar... Så där får du medhåll av en person du aldrig träffat :)

Det är kanske ett lite extremt sätt att se på saken, men som du skriver så är det egentligen respekt det borde handla om. Kanske det är så att man kan acceptera tanken att folk tänker annorlunda, men man kanske helt enkelt inte kan acceptera vissa specifika saker? Men, som du skriver, ändå borde kunna visa dem respekt?

Sofie sa...

Roligt att höra dina synpunkter! Intressant tanke att tolerans egentligen inte skulle existera!

Bibbi sa...

Du skriver ner mina tankar bättre än vad jag tänker dom :)
Ha d bra :P

Sofie sa...

:D