Sidor

fredag, november 25, 2016

Ingen normbrytare mer

I fjol den här tiden på året - eller rättare sagt några veckor tidigare - ville jag vara normbrytare. Varför dricka glögg bara under den fyra veckor långa adventstiden när drycken är värd en längre konsumtionstid än så, tänkte jag. Att man får börja fira jultiden först från och med lilla jul är ett mänskligt påhitt som inte måste följas slaviskt. Så jag började dricka glögg redan i början av november.

När sedan lilla jul infann sig hade jag hunnit ångra mig. För den dagen skulle vara speciell. Den dag när man fick sin efterlängtade glögg och sina lika efterlängtade julstjärnor. Men det kändes inte så speciellt, för min glögg hade jag hunnit sörpla redan några veckor.

I år håller jag det löfte jag gav ifjol. Aldrig mera glögg före lilla jul. I morgon ska jag njuta.


Inga kommentarer: