Sidor

måndag, juni 30, 2008

Flicka eller kvinna?


När jag skrev förra texten dök ett problem upp. Jag har nämligen svårt att välja om jag ska skriva flicka/kvinna och pojke/man. Var går åldersgränsen? Jag skulle egentligen inte kalla en 20-åring för pojke eller flicka, och den här "flickan" i förra texten var dessutom äldre än så. Men jag har den där bilden av att en kvinna är en som går i högklackade skor, knälångt kjol och urringad blus. Och sådan är inte jag och jag har också svårt att kalla andra för kvinnor på grund av den här stereotypiska bilden av en kvinna.

Av någon konstig anledning har ordet kvinna lite negativ klang i mina öron. Alla kvinnliga skor som jag aldrig skulle ta på mig brukar jag bara säga att de är "för kvinnliga". Det är också lite därför som jag inte tycker om att ha finkläder på mig. Förstå mig inte fel, jag har inget emot att andra är kvinnliga och har kvinnliga kläder, men att koppla ihop kvinnliga kläder med mig kan bli fel!

För att gå tillbaka till själva problemet här, så skulle det vara enklast om det skulle finnas ett neutralt ord, som t.ex. "en av kvinnligt kön", men det skulle behöva vara mycket enklare än den där frasen. Vad har ni för åsikter? Finns det någon åldersgräns? Eller finns det kanske redan ett sådant där neutralt ord, som jag missat?


(Om ni nångång ser mig gå med lite kvinnligare kläder eller med finkläder så kan jag lugna ner er med att säga att jag inte lider så mycket mera som förr. En del kvinnligare kläder har jag börjat bli van med, eller t.o.m. tycka om och jag köper ju inte heller sådant som jag på riktigt inte skulle tycka om!)

Inga kommentarer: