Sidor

fredag, juni 06, 2008

Sommarens planer (viktig text för er som faktiskt vill veta vad jag håller på med... trots att den blev lång)

Nu har alla bitar på den hittills så osäkra sommaren fallit på plats. På våren började jag höra mig för efter volontärsplatser i England. Eftersom jag helst skulle ha velat vara hemma hela sommaren innan Tysklandvistelsen, så kom tanken att fara till England lite motvilligt. Men just då kändes det som att jag måste lära mig engelska för att kunna komma in och för att kunna studera det språket. Nu har jag skrivit inträdesförhöret till engelska som biämne, och fastän jag förstås inte vet resultatet, så märkte jag i alla fall att man inte behöver ha varit utomlands för att kunna skriva inträdesprovet.

Inträdesprovets resultat kommer alltså i juli. Eftersom resultatet säkert jämförs med andra som skrivit, så kan jag inte ana mig till hur det blir, men det vet jag att jag inte kunnat göra bättre ifrån mig. Det gick så bra som det kunde gå, och jag behöver då iallafall inte vara besviken över att jag inte försökte tillräckligt. Men realistiskt sett på saken, så måste jag komma in för att kunna fortsätta mina studier. Så nog är det ju press på nog.

Ja, men som jag redan nämnde så har sommarens planer rett upp sig, liksom ifjol också tog det en stund annan allt var på klart. Jag får alltså vara glad åt att Gud igen ordnat upp allt för mig. Så här ser min sommar ut:

- juni: Gravgårdsarbete
- juli och augusti: jobb på allkristet (liksom ifjol)
- september: ledig
- oktober: reser iväg för att studera i Tyskland.

Det här betyder att jag igen kommer att bo i Kokkola en tid. Den första tiden på allkristet kommer jag att pendla, men sedan antar jag att jag flyttar. Jag börjar bli en riktig flyttfågel. Fr.o.m. april 2007 har det sett ut såhär: Nedervetil-Kokkola-Nedervetil-Kokkola-Nedervetil-Åbo-Nedervetil och nu blir det igen Kokkola en tid, sen Nedervetil och sen Tyskland. Efter Tyskland blir det lite Nedervetil och lite Vasa innan jag igen flyttar till Åbo. Flyttflyttflytt alltså.

Men trots att jag jobbar tre månader får jag alltså vara ledig en månad. Det är ganska lyxigt det. Förstås är det ju inte sommarväder då mera, men det kan nog behövas en ledig stund innan jag flyttar utomlands. Det som också är roligt, är att Sofia och jag kommer att arbeta på samma ställe två dagar i veckan under en månad. Det kallar jag också lyx! :D

Annars kan jag säga att jag trivs bra på gravgården. Jag har inte känt arbetskompisen förut, så det är roligt att få arbeta med henne och lära känna henne. Jag tror fortsättningen blir rolig också. Idag hade vi tyvärr en olycka på arbetsplatsen och ambulans fick tillkallas. Pga en miss tog det en halvtimme innan ambulansen kom, när det egentligen kunde ha tagit 30 sek. Ambulansen körde till en annan kyrka, och fick sedan köra tillbaka när allting blev upprett. Vi kommer alltså att få en ny arbetsledare fr.o.m. måndag.

Ikväll ska jag på Elbailut, en kristen tillställning i Västra parken i Kokkola. Det blir första gången för mig att fara på Elbailut, så hoppas jag kommer att trivas.

1 kommentar:

7ommy sa...

Orka läsa t.o.m. allt :D
Dina sommarplaner låter bra, och fint att allt ha gått o ser så bra ut. Fösök njuta av sommarvädre på arbete så länge som de e såhär bra väder!