Sidor

måndag, juni 30, 2008

Jobbyte

Idag är det sista juli och jag har nu jobbat en månad vid gravgården. Det här betyder att det blev dags för mig att byta till Allkristet i Kokkola. Att en månad skulle ta såhär snabbt hade jag inte tänkt mig, och att man skulle hinna med så lite hade jag ännu mindre räknat med. Och den här gången stämmer det faktiskt att jag inte har hunnit med så mycket, för regnet har begränsat både möjligheter och inspirationen.

I vår Kokkolagrupp har vi en flicka som ska flytta tillbaka till sitt hemland Ungern nu i veckan och hon hade avskedsfest i fredags. Det här fick mig att tänka på att det om tre månader är dags för mig att resa iväg från Finland. Jag vill inte egentligen tänka på det ännu men hennes avskedsfest fick mig att motvilligt tänka på det. Kanske är det bäst att jag så småningom börjar ta tag i tanken så att jag hinner bli van med den.

Hon som ska flytta hade en uppgift åt oss där, och det hela visade sig bli riktigt intressant. En stund satt vi och bläddrade i tidningar och klippte ut bilder som representerade våra drömmar, eller kanske sådant som representerar oss själva. Sedan tog vi en runda så att alla fick berätta om sina egna synpunkter. För mig själv var det intressant att göra det här och man fick göra klart för sig själv var man står. Jag kom fram till att min dröm länge har varit ett enkelt liv, med enkla vardagar, att få gifta sig ung och sedan leva ett enkelt och lyckligt liv. Nu blev det inte riktigt så, det senaste året har inte precis känts enkel, jag har inte gift mig och nu plötsligt flyttar jag bort från allt vad man kan kalla enkla vardagar för att leva ett mer varierande och spännande år i Tyskland. Livet blev alltså lite annorlunda än det som jag inners inne hade hoppats på. Jag insåg då också att jag inte kan göra så mycket åt situationen, och att jag istället behöver anpassa mig till det nya och se möjligheterna och göra det bästa av allting. Kanske vill Gud det här!? Ifall Han vill så är det bäst att jag slutar sura! :P Kanske han har någon mycket bättre plan än vad jag har tänkt, och ifall jag fortsätter att drömma min gamla drömmar så kommer jag att missa allt vad det här livet kommer att medföra.

Inga kommentarer: