Sidor

torsdag, september 07, 2006

Konstig dag

Jag hade en konstig dag igår. Ganska bra, men också konstig. En del roliga och intressanta saker, men en del mindre trevliga. Mycket att fundera över på kvällen. På kvällen kl.19 for jag till ett hus på backen, där ett bokförlag skulle ha en träff. Träfferna har hållits förut men det var första gången jag var där. Jag kände nästan ingen, och jag var den yngsta besökaren. Värdarna var väldigt trevliga och snälla och skakade hand och talade med alla. Vi blev bjudna på smörgåstårta, och efter en tid med umgänge fick vi höra två författare berätta om sina nya böcker och om tankar bakom böckerna. Det var intressant att få träffa författare och lyssna till de tankar de haft. Ena författaren skrev i sin bok om det intressanta ämnet om såna som räddade judar under nazitiden. Jag blev inspirerad av att köpa boken, och boken såldes på extrapris, alltså billigare än den kommer att kosta i butiken. Jag köpte också en bok som heter Jerusalem. Jag blev överraskad av att hitta en sån bok där, för jag har funderat på frågor kring varför Jerusalem betyder så mycket för olika religioner. Nu kanske jag snart får en del svar.

Senare talade jag med en man som också var författare, och har skrivit kolumner i tidningar. Intressant att tala med människor som livnär sig på bokskrivandet. Av honom fick jag gratis en bok som han gett ut. Det kändes fint att få den och efter att studentyran är över ska jag läsa den.

När jag gick hem fick jag vittna en dikeskörning. En äldre man hade svängt för tidigt i en kurva, men som tur gick allting bra för hastigheten var låg. Jag tänkte att jag sku lugna ner mannen, men han försökte envist komma upp från diket med bilen. Jag såg att det inte skulle gå så jag ringde efter mamma. Vi fick lite folk till platsen och småningom fick vi en hel hög med unga pojkar som hjälpte till. Det kan jag bara inte förstå varför man först hjälper en man ur diket och sedan "jäckar" honom. (jäckar= talar illa och skojar om honom.) Jag blev så arg när jag hörde pojkarnas tal efter att de lyft bilen bort från diket och när mannen redan var en bit borta. Jag funderade också varför pojkarna inte kom direkt och hjälpa när några flickor hämta dem. Sedan insåg jag att det var fotboll på tv, och de kunde väl inte komma och hjälpa före matchen var slut. Jag var tacksam för att de hjälpte, men alltid är inte baktankarna goda och det fick jag se denna stund. Jag blev också arg för hur de behandlade denna äldre man. Det står i Bibeln att vi ska respektera våra föräldrar, och jag tror inte att det i detta bud betyder endast föräldrar utan också äldre människor. Och fastän de säkert inte tror på Bibeln kan jag ändå inte med mitt förstånd förstå varför de uppförde sig så illa. Nu är jag nog tacksam för att alla människor inte hör vad andra talar om dem. Men jag kan inte sluta hata allt tal bakom ryggen.

Nu ska jag bege mig till bussen som väntar.

Gud vare med er!

5 kommentarer:

7ommy sa...

Fint att du hjälpte honom, men futis e någ ganska viktigt. :D Men faktiskt, int ska man prata illa om någon bakom hennes rygg.
Lycka till me läsandet, träffar du Otto när han kommer ti Teerjärvi nu på veckoslute?

Anonym sa...

ja, sånt gör en rent ut sagt förbannad >:(

Hanna sa...

Äääntligen ett inlägg. :) Folk vill visa att de är snälla och tycker om att se när något händer... De står massor nog om att respektera de äldre i Bibeln. Men nu går ja, hejdå! KRAMAR!

Sofie sa...

Jo, vi kommer nog att träffa Otto när han e här!:) Vi ska och hälsa på hos Ojalas!

Anonym sa...

He va ju it så snällt ov pojkan... Bra att tu e snäll iaf... Hälsningar Bibbi