Sidor

tisdag, oktober 10, 2006

Körverkstad och Vasa

I helgen sysslade jag med något som för mig är väldigt ovant, jag sjöng nämligen i kör. Evangelicum ordnade en tvådagars verkstad där vi fick sjunga och umgås. Även jag som är ovan att sjunga kom snart in i hela faderullan och fastän jag hade lite förkylning kvar gav rösten aldrig helt upp. Hur bra jag sen sjöng är en annan sak, men det var roligt att vara med i alla fall.

På lördagen övade vi inför ett uppträdande i Sockenkyrkan och vi sjöng fyra sånger med Evangelicum och sen sjöng vi fyra sånger med både Evangelicum och gospelkören. Jag fick vara med och sjunga en underbar sång som jag många gånger lyssnat på på gospelkörens cd-skiva och jag njöt till fullo. (säger man sådär?... för "fullo" börjar låta lite misstänksamt.) Det är en sång där sopran, alt, tenor och bas hade helt olika stämmor och text på slutet, och det är härligt att både sjunga och lyssna. Det var en sång där man kunde sjunga ut helt och hållet.

Hanna var också med på körverkstaden och tillsammans med J, N, M, E, K, N (...) hade vi roligt. God mat fick vi också fastän hela körverkstaden var väldigt billigt. Hanna kom redan i torsdags till oss och jag o lillabror hämtade henne från tåget. Väl hemma gav hon till oss en underbar present: en låda med 25 brunbergskyssar. Som tur åkte jag iväg över helgen och åt inte upp alla själv. På fredagen var Hanna med i skolan, vi hade geografi, tyska, två håltimmar och matte. Vi hann alltså en varv till Snåres bageri. Efter skolan åkte vi tillsammans med Johi till Melinda och efter det for jag och Hanna och spela innebandy medan Johi o Melinda for och öva med gospelkören. Efteråt träffades vi på höstmöte och fick lyssna till Paletten och U-C. S. På kvällen åkte vi alla fyra till Johis och såg på film och till kvällen körde Melinda hem.

Körverkstaden inleddes lördagmorgon och avslutades söndag eftermiddag med mat. Vi hade en rolig helg, men vi var så trötta att vi inte orkade vara länge uppe på lördagsnatten. Andra har redan skrivit om körverkstaden så jag orkar inte skriva så mycket mer...

Idag har jag fått tala tyska. Vi har nämligen en tysk flicka(/kvinna) i skolan och hon är med på våra tyskalektioner. Pga andra uppgifter som hon haft var detta första tyskalektionen där vi kunde tala med henne. Vi talade lite med henne sen ännu på paus. Det är väldigt roligt att tala tyska med någon som har tyska som modersmål, men när man stammande försöker säga något märker man att ens ordförråd är väldigt dåligt.

Igår var jag till Vasa med M och E. Jag hade inte shoppat på länge så lite pengar brändes nog iväg. För min del blev strumpor, en skjorta, en jacka, ett fotoalbum och ett par skor köpta. Även E och M bar på stora påsor. Det som harmar mig är att jag hittade mina drömskor i Top Sport på rea, de kostade bara 30 euro, MEN DOM FANNS INTE I MIN STORLEK!! De fanns bara i storlek 43 och 44, och jag kände hur mitt hopp om de skorna sjönk. Efter att jag gått en stund i butiken märkte jag ändå att alla skor var på rea, så när butiken stängde gick jag ännu runt och sökte ett par snygga, billiga skor. Jag hittade några par som jag ville ha,... men som inte fanns i min storlek. Så till sist, efter att stressande ha gått fram och tillbaka och vetat att butiken nu stängs, nappade jag åt mig ett par röda skor som kostade 15 euro på rea. De fick duga för denna gång. Jag kommer nog säkert länge att drömma om mina drömskor som inte fanns att få.

Ikväll skall jag tjutsa lillebror till konservatoriet. Vad jag skall göra under tiden är ännu öppet. Kanske går eller kör jag runt i stan, eller kanske far jag till bibban, eller så sitter jag och läser tyskaläxan. Det är väl på torsdag som nya köpcentret Chydenia öppnas. Det skall bli spännande att se köpcentret eftersom det ser ut att vara modernt och med de stora fönstren faller det mig helt i smaken. På själva öppningsdagen skulle jag aldrig orka fara till köpcentret, där är säkert massor med människor just då, men några dagar efteråt far jag säkert dit.

Nu har jag inte mycket mer att meddela. Det känns som om min hjärna vore ganska tom för tillfället. Matteläxan gick inte bra denna gång heller. Det var enklare när Hanna var här och hjälpte mig. Men Hanna, jag kan säga dig att jag fick lagat en blomma åt mig på räknaren!:) Inte exakt den blomma som du försökte laga, men den var ganska lika! ( Jag kollade nog i instruktionsboken, fast det tänker jag inte säga åt dig.) Nu ska jag läsa andras bloggar och se vad andra varit med om.

Gud vare med er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

halleluja, Sofie lever igen =D

Annie sa...

Din syrra träffade ganska rakt på sak i sin kommentar, med tanke på vad vi har sjungit i helgen! :D

7ommy sa...

Long time no text :D
Kiva att ni hade de kiva me Hanna. O bra att ni int ha Stockmann dit fö annors sku du köpa 5 par av dina drömskor. :P

Anonym sa...

kolla och lek: http://www.broenink-art.nl/maukie2.swf