Sidor

tisdag, oktober 17, 2006

skolungdomsveckan avslutas, höstlovet inleds

Skolungdomsveckan hade morgonsamling idag, som visade att det är sista dagen under skolungdomsveckan. Ännu är dock kaféet igång och samlar folk. Morgonsamlingen bestod av körsång. Kören samlades igår sista rasten och idag uppträdde den 37-personer stora kören med tre sånger. Underbart att kören övar en rast och får samlat 37 personer! Det var härligt att lyssna till en kör som sjunger andliga sånger och som är sammanlockad av det egna högstadiets och gymnasiets elever.

Idag är Johi på besök i skolan, och vi har av "Belgiengruppen" blivit bjudna på choklad. Idag efter kl.15 får jag sitta i bussen och tala med Johi och njuta av att höstlovet inletts. Egentligen är det dagsverksdagen imorgon, och inte höstlov. Men fastän jag ska städa så räknar jag det som höstlov. Det var tänkt att jag på torsdag sedan med lillabror skulle fara med tåg till Åbo för att hälsa på syrran. Nu är lillabror sjuk och det är lite osäkert hur det blir. Hursomhelst kommer jag att befinna mig i Åbo senast fredagkväll, när tre vänner också kommer till Åbo när vi deltar i exkursionen till ÅA. Det blir alltså ett trevligt höstlov med utflykt till Åbo.

Jag håller på att skriva ett arbete om Bangladesh i geografi. Jag har hittills ritat mina kartor, fastän de inte är färdiga till 100%. Det blir nu intensivt arbete med att skriva texter till kartorna. Man skall jämföra med Finland och säkert hela världen och fundera ut varför vissa fenomen förekommer i landet. Jag är väldigt trögtänkt när det gäller geografi så jag anar vissa problem med textskrivningen. Det som jag tycker är intressantast med mitt arbete, är inte själva slutresultatet, utan istället VARFÖR jag valde landet. En annan har lagar också arbetet om Bangladesh och jag vill gärna någon gång höra varför hon skriver om det landet. Orsaken till att jag skriver om det landet är att jag har en kusin som är adopterad därifrån. För fem år sedan när syrran gjorde samma arbete på geografi skrev hon om Guatemala. Orsaken till att hon skrev om Guatemala är att två andra kusiner är adopterade från det landet (de tre är nu syskon).

Det som jag helt glömt bort att jag inte skrivit om är fredagen och lördagen med dess härliga program. I fredags var det volleybollturnering (skolungdomsveckan) med fyra deltagande lag. Det laget jag var med i blev andra, och jag tyckte vårt lag och det vinnande laget var ganska jämstarka. Finalmatchen var spännande med fina sportsliga inslag. Verkligt roligt var det, sällan man får så bra spel! Jag är glad för det vinnande laget, att de deltog och de förgyllde kvällen. Det vinnande laget fick som pris att gratis delta i en större volleybollturnering inom Pedersöre prosteri. (Var det prosteriets turnering? Minns inte riktigt)

På lördagen var jag och besökte det nybyggda Chydenia-köpcentret. HM har alltså nu kommit till stan! Och hela köpcentret är väldigt fint tycker jag. Hittills består köpcentret av två byggnader, men det skall komma ett tredje. Under lördagen var parkeringsplatserna fyllda med bilar och köpcentret var överfull av människor. Jag köpte ingenting, utan måste besöka köpcentret någon gång när jag har mer pengar och när där är mindre folk.

På kvällen ordnades det ungdomsmässa i kyrkan (skolungdomsveckan) och efteråt var det fortsättning i församlingshemmet. Jag räknade att vi var ca 55 i kyrkan och ca 45 i församlingshemmet, det var alltså betydligt mer än förväntat. Roligt hade vi i församlingshemmet, där vi åt lite, samtalade, hade lekar och sjöng. När hela programmet var slut, efter kl.24, åkte vi ca 13 st till M:s, där vi umgicks en stund. Alla var ändå ganska trötta, och ca kl.2 körde alla hemåt.

Skönt höstlov ni som har höstlov, och ha det bra alla ni andra också!

1 kommentar:

7ommy sa...

Fint att ni blev andra. :D De händer ju mycke dit uppe, hit nere e de ganska ensidigt. :P
Ha en kiva vecka o ha de kiva i Åbo på veckoslute! De kan vara lite svårt men fösök... XP