Sidor

torsdag, oktober 12, 2006

Skolungdomsveckan

Nu har skolungdomsveckan inletts för både vår högstadie och gymnasie. Igår, onsdag, inleddes veckan för gymnasiet i.o.m. morgonsamling. Alla tre årskurser fick sedan på olika timmar undervisning, och gymnasisterna fick svar på de frågor de hade ställt till prästen. Jag tyckte själv att letionen var intressant och när 60 min hade gått ville jag inte alls att lektionen skulle vara slut. Frågor som hade ställts till prästen handlade om allt möjligt inom kristen tro, t.ex. om vi är värdefulla, varför prästen ville bli präst, om sex före äktenskapet och allt möjligt annat som jag inte minns. Jag njöt av undervisningen och jag skulle bara önska att andra också tog till sig något av det som sades.

Idag inleddes skolungdomsveckan även för högstadiet i.o.m. en gemensam morgonsamling för högstadiet och gymnasiet. Först var det presentation av församlingsanställda och de som är med och arbetar med skolungdomsveckan. Sedan tog en teologiestuderande över, och hon tala om Big Brother, Idols etc. och om vår längtan efter att bli bekräftad. Det är dock endast av Jesus och Gud som man helt kan bli bekräftad. Big Brother och Idols gör även mycket för att förlöjliga människor, men det gör inte Jesus eller Gud. Teologiestuderanden sjöng sen även sången "You raise me up". Under skolungdomsveckan finns ett café i skolan där limsa och dominokex säljs. Det intressanta med caféet är att de säljer kristna böcker, cd-skivor och annat smått och gott, t.ex. wwjd-band.

Idag hörde jag några tala om att skräckfilmstittandet. De talade om vilka hemska filmer de sett och hur de sedan inte vågat gå på toaletten på natten o sånt. Jag började bara fundera vad det är för vits att med flit dra in skräck till ens liv när man kan ha ett bättre liv? I den yngre tonåren tittade jag på några skräckfilmer för att jag kanske var nyfiken och för att bevisa att jag inte var rädd. Gladeligen märkte jag att jag inte alls drabbades av mardrömmar eller dylikt (måste kanske meddela att jag inte såg de värsta skräckfilmen), ändå märkte jag senare att små mörka tankar hade smugit sig in, och jag slutade direkt att se på skräckfilmer. Nuförtiden hör skräckfilmer till såna filmer jag inte ser någon idé med att titta på, och när jag hörde diskussionen blev jag mer övertygad om att det inte är bra för någon att se de filmer. Jag vet inte vad som händer med en människa när hon ser på skräckfilmer, men det kan leda till att man leds mer in i mörkret och börjar dras till onda makter. Skräckfilmer kanske anses oskyldiga, men det tror jag inte på.

Jag har redan talat om skolungdomsveckan och nu skall jag ännu presentera lite mer program som ingår i veckan. Imorgon är det volleybollturnering, och jag är glad att jag är med i ett lag, för det var jag inte ifjol när jag för första gången besökte turneringen. På lördagkväll är det ungdomsmässa i vår kyrka och jag önskar att många ungdomar söker sig dit. Lite otursamt var det att vår sportklubb har fest samma kväll. Efter mässan fortsätter programmet i församlingshemmet och jag ser redan framemot kvällen.

Jag har nu håltimme och skall fara och laga lite läxor och efter maten skall jag fara till hallen med min volleyboll. Jag är ännu lite förkyld, men jag har varit förkyld så länge så jag orkar inte vänta med sportandet längre. Ifall jag blir mer sjuk så får det väl bli så, men nu vill jag faktiskt och röra på mig. Innebandykvällarna med damgruppen har också inletts, men jag har ännu inte hunnit delta. Ikväll tror jag skall bli första gången i höst.

Ha det bra alla på de platser där ni befinner er!
Gud vare med er!

4 kommentarer:

JJ sa...

Hej!
Det är roligt att höra att det ordnas sådana här veckor i skolor, även om det inte ordnas i södra Finland. Så några fördelar tycks det ju finnas med Österbotten.. Hur gick annars engelskan? Ha de bra o Guds Välsignelse!

Anonym sa...

Verkligen bra att ni har 'fråga prästen'-tillfälle i skolan!! Sådant fanns inte 'på min tid', men jag tror verkligen att det hade varit bra. Det där med skräckfilmer...heh, jag vågar inte ens se såna, för då skulle jag garanterat inte våga tassa iväg till wessan sen mitt i natten :P Smartast att inte se dem alls. Jag tror också att de filmerna sätter sig på hjärnan i negativ bemärkelse. Har ni föresten bestämt er vilket tåg ni tar sen?

7ommy sa...

Du ha ju blivi aktiv bloggskrivare nu efter skrivningarna. :D
Lycka till i volleybollsturneringen, spela lika fint som på Pieksämäki!!!

Sofie sa...

Till Terese: Nej, vi har ännu inte bestämt tåg, vi tittar säkert nu i helgen på det. Jan: Jo, det gick bättre än jag trott i engelska, men annars är jag inte heller så bra. Men jag nådde just o just upp till M, vilket sedan med stor sannolikhet kan bli C. Men jag skriver på nytt på våren. Själv är jag nöjd.