Sidor

torsdag, januari 29, 2009

Januari

Det är redan 29 januari nu, min föreläsningsfria period som räcker fram till mitten av april har börjat och jag känner mig för att ta en tillbakablick på vad som hänt och mindre saker jag gjort i januari.

- Femte januari bestod av resande. Tåg, lunch i Helsingfors, flyg, buss, tåg. Jag fick en härlig julklapp av Hanna som jag fick öppna när jag kom fram.

- Vi hade mellan -10 och -15 grader i några dagar. Tyskarna frös och jag frös. Det är inte vanligt med en sådan köld i Göttingen, vanligtvis brukar de ha -7 grader som kallast. Mängden snö var också ovanligt stor för att vara Göttingen.

- Sen blev det plötsligt varmt en dag (några plusgrader) och så var den värsta kölden över.

- Vissa dagar känns det redan nästan som vår när solen lyser under dagen. En dag fick jag nästan vårkänslor.

- De kursgrubblerier jag under hösten haft redde plötsligt en dag upp sig, när jag via ett mail fick reda på att jag får mina kurser tillgodo. Jag blev överlycklig, för nu hade jag igen en bra plan att gå efter.

- 21.1 var min födelsedag. Dagen började med att alla rumskompisar steg upp kl. 7.30 för att fira mig. De hade bakat kaka och jag fick två presenter (receptbok med chokladkakor och filmen "Die Feuerzangenbowle", en känd tysk film som jag velat se). På eftermiddagen var jag ute med rumskompisen N. på en bayersk restaurang (jag åt Schnitzel) och sedan var vi på bio. Efter det for vi iväg till församlingens flickor som ordnade kvällsmiddag. Jag fick till först två presenter, men det var inte av dehär flickorna. Presentpappret bestod av olika fotografier, och jag kunde inte bli häpnare när jag såg att det var Kokkolavännerna som fanns på fotografierna! Mitt huvud var ett stort frågetecken ( Hur känner dehär flickorna Kokkolavännerna??) och jag var överlycklig att de hittat på en överraskning åt mig. Kvällen var bra. Nästa dag fick jag igen en överraskning, den kom på posten från Hanna.

- Jag har köpt och tittat igenom "Berlin, Berlin" seriens andra och tredje säsong.

- Jag blev medlem i fitness company, ett skönt ställe med många och moderna styrketräningsmaskiner. Där finns också många löpband och andra liknande konditionsmaskiner (ja, jag är inte så insatt i terminologin ännu). Efter att man har svettat vid maskinerna får man sedan fara och svetta i finsk och/eller turkisk bastu. Jag tror det var turkisk, i alla fall var det rökbastu och det doftade starkt av eucalyptus. Men jag skrattade nog lite åt en skylt som fanns in i den finska bastun, det stod att svett inte får komma på trä:et. Haha, varför bygger man bastur om det inte får komma något svett på trä:et?

- Jag har riktigt just druckit upp min oboy som mamma köpte åt mig till min tillbakafärd till Tyskland. Det betyder 500g kakaopulver på 24 dagar.

- Jag har läst boken "Can you keep a secret?" av Sophie Kinsella. Den såg så flickig ut att jag inte tänkte låna den till först, men måste erkänna att den var ganska rolig.

- Jag har hållit på att skriva på min 18 sidors uppsats, och under hela tiden använt 1,15 som radavstånd. Nu fick jag reda på att man egentligen ska använda 1,5. ÅA hade inget emot att jag skrev med 1,15, så som tur får jag lämna in den så och inte börja förkorta. Men till Uni Göttingen kommer jag att lämna in arbetet med 1,5 som radavstånd, och då blir arbetet ungefär 23 sidor.

- Min sista lektion hade jag idag. Jag har talat lite med två söta flickor från Mexiko, och idag gav den ena flickan två små presenter från Mexiko åt mig. Ena var en "Süßigkeit" (sötsak) med en för mig helt ny smak, och den andra en nyckelring med en flipflop (finns det ett bättre, högsvenskt ord för flipflops?) och en chili på.


Nu framöver kommer jag att försöka skriva färdigt och gå igenom uppsatsen, nästa vecka har jag ett litet muntligt prov, sedan får jag börja med andra uppsatsen, och om lite mer än en vecka börjar min tvåveckors praktik vid dagiset. Dessutom kommer man att kunna hitta mig vid fitness company och hoppeligen ska jag hinna läsa några böcker. Om 3 veckor och 2 dagar kommer syrran hit, sedan flyger vi hem tillsammans och jag är i Finland 25.2-9.3.

Inga kommentarer: