Sidor

onsdag, februari 18, 2009

Hört på dagis

De uttryck som förekommer oftast på dagis här:

- "Lass das!" (Sluta upp med det där!)

- "Ich muss mal" (betyder "jag är kissnödig", eller "jag måste på wc". Jag vet inte om man är så finkänslig här att man inte vågar nämna ordet kissnödig eller wc!? "Mal" betyder nämligen inte så mycket, det är mer ett fyllnadsord)

- "Alte Oma!", "Alte ..." (När barnen vill uppröra någon så sätter de ordet Alte(r) före. Det räcker alltså inte med "dumbom", utan det ska vara "gamla dumbom"! Eller som i exemplet här "gamla mormor!")

Jag har nu endast två dagar kvar på dagis. Det har varit ett roligt ställe att praktisera på. Jag har fått umgås med barn, jag har fått se något lite annat emellan och jag har fått se hur det fungerar att leda en grupp.

Inga kommentarer: