Sidor

måndag, februari 09, 2009

Leka

Nu kommer jag att vara på dagis i två veckor och leka. Jag var idag första dagen och barnen är riktigt söta. Det är enkelt att umgås med barn och det är nog roligt att få en chans att vara omringad av barn nu i för en kort tid. Däremot märkte jag nog snabbt att barn också kan vara elaka åt varandra, och jag avskyr att se när de är elaka. Jag märkte idag att jag gärna far emellan när de börjar tagga upp sig mot varandra, jag kan bara inte stå där och se på. Det som också är intressant att se på praktiken är att jag nu förstår bättre hur jag själv var i den åldern (fast jag nog inte minns så överdrivet mycket) och att jag också kan se lite varför ledarna handlar som de gör.

Vädret här är lite varierande. Ibland får man riktigt känslan av att våren är på kommande. Jag trodde att jag inbillade mig, jag tänkte att fast det nu lyser sol så kommer ju vintern att komma ännu! (Tänkte på Finland, och tänkte att där blir det ju varmt först i maj ungefär.) De jag talat med har sagt att våren nog så småningom är på kommande nu, men att det inte är omöjligt att det ännu kommer snö. Gårdagen var underbar, solen sken, och när jag sen satt inne på mitt rum hörde jag när en fågel kvittrade på utsidan. En liten stund senare kom min rumskompis in och sade att det snöar där ute. Idag har det också kommit ner lite snö, men inte ens så mycket att man skulle se det på marken.

I torsdags var det bible-study som vanligt, och en flicka från församlingen hade besök av sin bror, som på hösten studerat i Tammerfors. Jag samtalade med honom en stund, och det var intressant för mig som kommit från Finland till Tyskland att samtala med någon som kommit från Tyskland till Finland.

I lördags var flickan D från församlingen och hälsade på mig och rumskompisen N. Vi hade köpt bröd och gjorde sedan supergod pålägg. De andra två rumskompisarna var inte hemma vid den här tidpunkten, men det visade sig att D gått på parallellklassen till min rumskompis K under skoltiden. Häftigt sammanträffande, eftersom K var ungefär den enda som D visste att bodde i Göttingen från hennes gamla skola. Hursomhelst, på lördagskvällen for vi (jag och D) ännu vidare för att fira en flicka från församlingen som fyllt år.

Nåja, det var några tankar från mig. Jag ber om ursäkt för att jag publicerat så få bilder här, det beror helt enkelt på att jag inte haft så mycket att fotografera på senaste tiden. Imorgon blir det teaterbesök från dagiset. Det lönar sig att göra praktik här! ;)

Inga kommentarer: