Sidor

måndag, juli 29, 2013

"Flirta eller flörta?"

Igår fördrev jag tio timmar på Silja Line med att läsa en roman (kurslitteratur) om Stockholm i början av 1900-talet.

Sedan igår kväll befinner jag mig i staden. Jag har dragit runt på tung packning och suttit på tunnelbana. Nu befinner jag mig äntligen på det som ska vara mitt rum i tre veckor.

Jag checkade in på kursen och det blev en riktigt fin start. Tillsammans med fyra andra flickor fikade vi med kursledarna. Vi kom genast in på språkskillnader mellan de nordiska språken. Jag fick höra att man knappt använder ordet kappsäck längre i Sverige. I så fall i något nedsättande ton. Och så fick jag svara på några frågor: "Hur säger du ek?", "Säger du Estland eller Eestland?", "Flirta eller flörta?" ... Jag vet att jag kommer att trivas!
Utsikten från mitt rum. Mest grönt. Men man kan skymta Naturhistoriska riksmuséet i bakgrunden.
Rummet var större än jag förväntat mig. Till vänster finns ännu skåp och till höger wc och dusch.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter roligt och intressant att få upptäcka olikheter och likheter i språken. De brukar säga att vi finlandssvenskar har ett mera gammalmodigt språk. Hoppas du får vara med om många intressanta diskussioner och att du får se mer av Stockholm.

Hälsn. från Klockarbacken