Sidor

onsdag, juli 31, 2013

Gamla stan och Kungsgatan

Idag var vi på guidad rundtur i Gamla stan. Jag har sett Gamla stan förut, men jag har inte tidigare hört berättas om Gamla stans historia och olika händelser som utspelats i Gamla stan. Så det var väldigt intressant.

 
Stockholms äldsta bevarade krog Den gyldene freden, som bl.a. Bellman brukade besöka.
Här bodde den fattiga kvinnan Karin Månsdotter när Kung Erik XIV började uppvakta henne. Hon blev också drottning så småningom. Slutet av livet tillbringade hon i Finland (som då hörde till Sverige).



 Efter den guidade rundturen for jag min egen väg. Härnäst en typisk Stockholmbild.


Jag sökte mig iväg mot butikerna på Norrmalm. Om ni jämför de två nästa bilderna kan ni räkna ut var jag befinner mig.


En roman som hör till kurslitteraturen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kuriosa: Min mommo jobbade som diskare på Den gyldene freden i sin ungdom. de hade visst stora råttor där.

Sofie sa...

Ojdå! Det var ju lite häftigt!! :D