Sidor

torsdag, maj 14, 2015

Skuggor

Skuggor har varit något av ett favoritmotiv (om man kan kalla det motiv) de senaste månaderna. Inte så konstigt kanske, när fotografi betyder att måla (eller skriva/rita) med ljus. För att skuggor ska synas krävs ju ljus. Ofta när jag fotograferar skuggor handlar det om att fånga just själva skuggan, men ibland handlar det också om att se ljuset bryta fram. 

Jag vet inte exakt vad som är så fascinerande med skuggor. Kanske kan några foton jag har tagit ge förklaringar.

Något ordinärt kan bli extraordinärt

Vad hade dessa foton varit utan skuggor? Dessa foton hade knappast blivit till om inte skuggorna hade funnits där.


Jag är inte nöjd med kompositionen i denna bild, men det får vara, eftersom jag nu ville visa skuggorna.

Lustiga, avlånga skuggor

När solen ligger lågt bildas avlånga skuggor. Det kan vara både lustigt och intressant, beroende på vilket föremål som är orsaken till skuggan. Det första fotot fotades en höstkväll och jag släpade iväg Anders och Elias ut på gården för att experimentera med deras skuggor. Lustigt slutresultat, tycker jag! Dessutom har jag här ställt killarna rakt framför solen så att det bildas ett sken runt dem.



Det andra fotot är fotat en kväll tidigt på våren. Jag ville pröva min close up-lins för att fotografera stenarna och deras avlånga skuggor. Efteråt tyckte jag att fotot blev intressant av helt andra orsaker, nämligen på grund av skimret som de glimmande cirklarna bidrar till. Men det är förstås en fördel att skuggorna finns med.


Fler skuggbilder är att vänta i ett senare inlägg.

Inga kommentarer: