Sidor

onsdag, maj 27, 2015

Varför inte photoshop (än)?

Jag är ganska säker på att jag någon gång kommer att börja använda photoshop (jag använder ordet som synonym till redigeringsprogram). Men jag gör det inte än, och jag tänkte nu redogöra för orsaken till detta.

Jag är en sanningsinriktad person. Jag vill gärna att man i alla möjliga sammanhang håller sig till sanningen. När jag hör photoshop tänker jag av någon anledning lite på retuschering, och detta klingar inte fint i mina öron. Med lite mental ansträngning förstår jag ändå att detta inte är sant, och att photoshop inte behöver ha något med förvrängd verklighet att göra. (Jag kommer att återkomma till temat i ett annat inlägg.) Men det finns även andra orsaker till att jag inte ännu sysslar med photoshop.

En orsak som ganska starkt hänger ihop med min första punkt, är att jag inte tycker att det ska vara en nödvändighet att använda photoshop om man vill syssla med (amatör)fotografering. På fotobloggar jag läser, talas det ofta om photoshop som en självklarhet, men jag tycker att man lika gärna ska kunna syssla med fotografering där man enbart använder kameran och dess tillbehör. Så jag försöker vara en motvikt till denna värld där photoshop är en självklarhet nu så länge jag inte är inblandad i den.

Innan jag lär mig att rätta till saker i photoshop vill jag lära mig att ta så bra foton som möjligt utan hjälp av datorn. Jag vill lära mig hur kameran fungerar, och jag vill se hur mycket en kamera klarar av. Ja, och hur mycket jag klarar av. Det är kanske den allra starkaste orsaken till att jag inte ännu använder photoshop.

En annan orsak är att jag ännu inte kan använda photoshop. Jag har mycket att lära mig inom fotografering, och photoshop är en sak bland många. Eftersom så mycket annat känns intressantare har jag inte motivationen att just nu sätta mig ner och ta itu med just den saken.

Och en sista, lite pinsam orsak, är att jag inte har koll på redigeringsprogrammen. Hur mycket kostar photoshop? Finns det bra redigeringsprogram som är gratis? (Kanske någon som vill upplysa mig?)

Visst har det hänt sig att jag har beskurit en bild eller svängt på den lite i Picasa. Men längre än så har jag inte kommit. Någon dag kommer jag att öppna Photoshop, och kanske kommer det att kännas som att en ny värld öppnas för mig. I så fall tackar jag och tar emot den erfarenheten, och använder photoshop för att ge mina foton en sista uppiffning.

2 kommentarer:

Rebecka sa...

Jag kan tipsa om Picmonkey.com som är helt gratis som jag har använt i flera år nu till att redigera mina bilder. Det är jätte enkelt och går snabbt! Man kan också göra collage och allt möjligt. Enligt min pojkvän som studerar till grafisk designer så kostar photoshop runt 500€ så det är ju inte direkt billigt. Jag kan själv inte heller använda photoshop men jag tycker jag klarar mig bra med picmonkey. Du kan ju kolla in min blogg om du vill, alla mina bilder är redigerade i picmonkey. Fina bilder har du! :)

Sofie sa...

Tack för din kommentar! Jag har varit inne på din blogg tidigare också, du gör så fina smycken! Men jag har inte tänkt så mycket hur dina fotografier har sett ut, så det är ju bra att veta! Oj, är photoshop så dyr! Haha, då får jag nog fundera på andra alternativ i början! Tack för tipset!