Sidor

söndag, maj 24, 2015

Speglingar (del 4)

Detta är sista inlägget i serien om speglingar. Förra inlägget hittas här.

I detta inlägg vill jag visa hur jag på olika sätt har försökt fånga (sol)ljusspeglingar på bild.

Vanligt är ju att fotografera solnedgångar vid havet, så att solljuset speglas i havet. Men efter bilder tagna av min man insåg jag att det inte nödvändigtvis behöver finnas öppet hav för att få speglingar av solljuset. Det kan räcka med en snöbetäckt åker. Inte lika läckert som en solnedgång vid havet, men ändå ...


Solnedgångens fascinerande färger fick jag en gång fånga i fönster. Jag ställde mig på ett ställe så att speglingen syntes både i fönstret och i lyktan. Dessutom fick jag rotera lyktan med handen så att den skulle vara svängd på ett sätt att speglingen blev synlig. Jag har lyktan i fokus, så att ljusspeglingen är ur fokus. Därmed blir ljuset suddigt och liksom sväller ut i bilden.


I förra inlägget skrev jag om hur speglingar kan hittas på oväntade ställen. Något oväntat var att jag upptäckte en solljusspegling på postlådorna. Grannen som kom gående förbi förundrade sig antagligen över min fascination för postlådorna.


En annan oväntad solljusspeglingen hittade jag i några vattendroppar. Första bilden visar en bättre spegling av solen i den ena specifika droppen. Man ser alltså den riktiga solen, och sedan en spegling i vattendroppen. Den andra bildens vattendroppe är inte lika tydlig, däremot syns det bättre hur de blöta grenarna i bakgrunden också speglar solljuset. Genom att de är ur fokus framträder igen ett suddigt ljus som tar mera utrymme.



I följande två bilder har jag eftersträvat samma effekt som i föregående bild, nämligen att ha ljuspunkter i bakgrunden som inte är i fokus. De suddiga ljuspunkterna är i båda bilderna speglingar, och i andra fotot ger fönstret upphov till flera speglingar av samma ljuskälla.



På tal om flera speglingar av samma ljuskälla, så kan man lyckas med det också i en lykta.


Till slut en oväntad spegling av en ljuskälla. Jag var så otrolig nöjd med det här fotot eftersom den överraskade mig totalt. En bild av stadsljus med det där lilla extra.



Inga kommentarer: