Sidor

torsdag, maj 14, 2015

Varför en till fotoblogg?

Jag har naturligtvis inte bekantat mig med alla fotobloggar, så det kan definitivt hända att det är någon annan som har samma approach som jag. Men jag har bekantat mig med en del fotobloggar och tyckt att det är så synd att de publicerar fina bilder utan att berätta hur de har gått tillväga för att få fram fotot. Någon gång har jag stött på en fotoblogg där jag faktiskt fått emotta fototips, och vilken större glädje det har varit att få besöka en sådan blogg! Jag uppskattar den givmildhet dessa bloggar utstrålar. Med min blogg vill jag dela med mig av det jag kan och det jag lär mig, och dessutom hoppas jag att inläggen ska få inspirera till mera fotografering.

Jag vill med min blogg även uppvisa en process. Jag antydde i förra inlägget att jag är intresserad av den utvecklingsprocess – eller resa – fotografer har gjort för att utvecklas till de fotografer de är. Med min blogg vill jag blottlägga min egen process, både vad gäller specifika resultat (foton) och tankar. Och när jag i ett tidigare inlägg undrade om jag som novis kunde blogga om fotografering, så tänker jag i detta sammanhang, att ifall jag vill spara min utvecklingsprocess på bloggen, så är det väl bäst att starta en fotoblogg så snabbt som möjligt, så att jag får med så mycket som möjligt av processen.

Men det kanske mest grundläggande är att jag vill skapa den här bloggen för min egen skull. Om jag har en fotoblogg kommer jag att se till att fotografera mera och att ta reda på mer. Bloggen får bli ett ställe där jag samlar all möjlig information om fotografering. Och därigenom hoppas jag att även andra får nytta och glädje av bloggen.

Inga kommentarer: