Sidor

måndag, september 17, 2007

äntligen

Äntligen har jag tid att skriva en liten snutt.
Jag kan meddela att jag och Ina nu har beställt adsl. Det tar bara några veckor innan det kommer. Efter Israelresan borde vi alltså så småningom ha internet i skick. Härligt.

Förra helgen var jag hemma, men nu har jag varit i Åbo. Fredagen gylldes av konsert med Matti Aspvik. Vi var närmare 100 ungdomar där, och många som jag kände och kunde tala med. Jag vet inte vad det är, men det känns som om alla kristna ungdomar skulle ha samlats i Åbo. Här finns massor av dem. Många som jag sett förut, men också många nya. Och det roliga är att det finns så mycket kristen verksamhet, att man nästan inte kan undgå att lära känna dem!

Lördagen så mycket enkel ut för mig: Gick på stan. For hem för att studera. Och sedan städa.

På söndagmorgon for jag till metsku, och det var en underbar gudstjänst. Vilken predikan alltså! Verkligen uppmuntrande och inspirerande.
"Godhet framför image!"
"Kristna skall inte lämna på blöjstadiet, utan så småningom bli förebilder för andra."

Senare besökte jag åbo svenska församlings lovsångsgudstjänst och där träffade jag även på bekanta som var roligt att tala med. Efter mässan for jag, Ina, vår granne P och Wallis hem till oss en varv på saft och kex och sedan for vi ut på stan för att kolla på fyrverkeriet. Det var Åbodagen, och det hade utlovats fyrverkeri, som jag var ivrig på att få fara och se på.

Jag nämnde just om vår granne P. Det är en ganska rolig historia. För att alla ska förstå så bor jag och Ina på den privata marknaden, dvs. vi bor inte i studentbyn bland alla andra studeranden. För några dagar kom jag in i vårt hus och såg just en flicka stiga in i hissen. Jag såg att hon var på samma kurs (kommunikationsprocesser) som jag, så jag började tala med henne. Det visade sig att hon bor i dörren bredvid oss. Jag och Ina blev bjudna in på saft till henne, och vi hann redan börja planera filmkväll. Hon var också på lovsångsmässan igårkväll och jag tror vi kommer att ha mycket att göra med henne framöver. När vi hade varit på saft till henne och for hem till oss (dvs. steg ut genom hennes dörr och steg in genom vår egen dörr) kändes det bara som om vår lägenhet hade utökats med 28 m2 till och att vi fått en till bomedlem.

Idag, måndag, har jag grammatik 1 och allmän språkvetenskap. Det här är nu sista veckan innan Israelresan, så det blir lite annorlunda på det sättet att jag måste kolla upp med lärarna vad jag missar. Redan i helgen läste jag in lite. Okej, det var inte mycket faktiskt. Men nåja... Idag ska vi också samlas, vi som vill vara med i humanistiska fakultetets bönegrupp. Det känns bra att vi kristna från samma fakultet ska samlas.

Ojdå, nu har jag ju faktiskt inte berättat om förra veckan och gulisintagning. Det hinner jag tyvärr inte med. Så mycket kan jag ändå säga att jag hade turen att få komma med en bra grupp. Vi var två som inte drack och alla accepterade alla. Inget bråkande i vår grupp, vi hade riktigt bra laganda.

Vi hörs! Sköt om er!'

2 kommentarer:

Hanna sa...

Roligt att läsa om ditt liv i Åbo. Ha en superresa till Israel! Gud välsigne er!

Annie sa...

Instämmer med föregående kommenterare! Sköt om dej! Kram!