Sidor

lördag, september 08, 2007

Saker jag fått uppleva och lära mig under mina två första veckor i Åbo

Jag har fått lära mig:
- Hur man sätter ihop möbler
- Hur man sätter upp gardiner
- Hur man kopierar och får två A4-papper att bli förminskad till en A4
- Att kunna svälja ner tabletter och kapslar (inte kapsyler som jag sa till en vän)
- Hur man gör när man vill till läkaren (studenthälsan) och hur man gör när man hämtar medicin på apotek
- cykla på vägar (dvs. inte på trottoarer). Det som är behändigt med cykel är att man kan tura om att cykla på vägar och trottoarer lite beroende på trafikljusen (om bilvägen har rött, så kan man för en stund leda cykeln över vägen på ett annat ställe, och på det sättet komma vidare)


Jag har fått uppleva:
- Studentmissionens grillkväll med ett underbart knytkalasbord och massor med ungdomar
- En hel dag hos en vän
- Mina första tyskalektioner (hur ska man kunna lära sig något på ekonomikursen när man ännu inte är så särskilt van vid tyska?)
- Cykla i regn
- Konsert i domkyrkan med Brahe djäknar, Florakören, en ortodox kör och ÅA:s orkester. På konserten var höga män inbjudna, t.ex. mannen som vann nobelpriset i kemi för några år sedan.
- Hur olika problem löser upp sig. Gud verkar alltid ha utvägar!:)
- Systerns besök

Det som jag hittills har märkt att jag uppskattar, är att alltid när jag cyklar till och från skolan så cyklar jag över en ganska traffikerad väg, och vid övergångsstället samlas alltid massor med folk och väntar på grönt ljus. Här har man bra tillfälle att stanna upp och se lite vilka människor som finns i stan.

Nåja, det skulle säkert finnas mera att berätta. Men nu är det matdags.

Inga kommentarer: