Sidor

lördag, september 22, 2007

Imorgon Israel

Torsdagen var stressig. Vaknade för att skriva färdigt en liten uppsats på tyska. Jag hade kommit en god bit på vägen dagen före, så det tog inte länge att skriva den färdigt. Packat hade jag gjort kvällen innan. Allt som jag ville ha med till Israel låg nu i tre olika väskor. Jag gick till skolan (obs, gick! Cykeln hade kvällen innan gått sönder) och skrev där uppsatsen på datorn och printade ut den. Jag for sedan på lektion kl.13.15 utan att ha hunnit äta skolmat. Men jag hade planerat det bra. Jag hade en timme på mig att ta mig från skolan till tågstation. Däremellan skulle jag sticka mig in till Hesburger för att hämte en kanasalaatti och sen ännu via lägenheten för att hämta mina väskor. Det tog 16 min att gå till skolan, när jag gick i snabb takt, så jag skulle nog hinna.

Och jag hann! Nu är jag hemma och är beredd för Israelresan som börjar imorgon. Okej, beredd och beredd, det beror på hur man tar det. Packat har jag inte gjort ännu. Men snart ska ni se! Jag brukar alltid vara i sista minuten med packandet, dvs. packa "långt" in på natten, men idag ska jag göra det i tid så jag får sova ordentligt.

Känslor inför resan? Jag har inte hunnit tänka så mycket på resan. Det är nu först de senaste dagarna som jag lite hunnit tänka. Och jag tror hårt på att det ligger i Guds plan att jag nu far till Israel. När jag tänker på hur allt har gått till, så ser jag att Gud ordnat det bra, så att jag kunde fara. Det kändes tungt med resan, när jag tänkte få problem med skolan och när jag fick hudutslagen. Men de problemen är borta nu. Så jag förväntar mig egentligen ganska stora saker av resan. Kanske jag inte ser dessa "saker" direkt, jag vet inte. Men jag tror att resan kommer att ha stor betydelse (för mig?).

Förutom dessa tankar, så ser jag framemot själva RESAN. Att vara turist, fara till ett varmt land, uppleva sommaren på nytt. Jag har aldrig rest såhär långt, så det blir en ny upplevelse. Det som jag också tycker om att vi mellanlandar på både ditvägen och tillbakavägen. Det betyder att vi får starta med flygplanet fyra gånger (det är ju starten som är roligast). Jag kommer också att få se många bibliska ställen. Jag kommer att få gå på samma mark som Jesus gått på.

Förutom det roliga kan det kanske också bli en tung resa mentalt. Israel är ju som ni vet känt för att ha fiender runtomkring sig. Tullen är alltså strängt bevakad, och man lär få visa innehållet i väskan vid butiker och sånt. Dessutom är Israel och Jerusalem ett land där tre stora religioner finns. Inte som i Finland alltså. Soldater lär synas till i stadsbilden. Jag undrar nu bara att kommer vi att undgå konflikter? Jag vet ingenting, men snart vet jag ju.

Det här var lite tankar inför resan. Nu är det bäst att jag sätter igång med packandet! Vi hörs igen efter ett par veckor!

Ni som känner er manade, be gärna för denna resa!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig resa!

Anonym sa...

Ha en bra resa!! Sköt om er och varandra. Var försiktig, men njut också till hundra! Sen vill jag se massor med bilder och allt!! =D

Annie sa...

Guds välsignelse över er resa! Kom välbehållna hem igen! Kramar!