Sidor

fredag, oktober 05, 2007

Tillbaka

Jag sitter nu med Hanna vid hennes skola. Hon gör sina skoluppgifter och jag är och skriver blogg (haha:P). Jag kom hem igår från det som varit mitt livs bästa två veckor kunde man säga. Det är ju svårt att jämföra saker och det är svårt att svara på en fråga som "Vad är det bästa du varit med om i livet?". Men den här resan kändes så toppen! Det finns saker man gör som är väldigt roligt, men som inte fyller hjärtat till 100%. Den här resan med Grafted till Israel, den var en sån upplevelse som tillfredsställde hjärtat.

Så vad ska man skriva om resan på bloggen? Det skulle bli mycket om jag skulle skriva allt. Egentligen borde jag skriva flera inlägg och lägga rubriker som: "Varför ville jag resa till Israel?", "Feast of tabernacles" och "Våra utflykter med grafted". Resan bestod av så många aspekter, att det blir svårt att få allt förklarat. Jag kan t.ex. förklara om alla de fina ställen vi simmade på, eller så kan jag förklara hur det var att besöka alla de bibliska ställen. Men det som ändå var den största grejen var att det fokuserades på Jesus, det fokuserades på vad vi unga kan göra och det fokuserades på vårt stöd för Israel. Varje kväll var det bön, undervisning och mycket lovsång som gällde.

Jag måste ännu fundera hur jag vill berätta om resan på bloggen. Det som då är risken är att det kan lämna för nu börjar tenterna närma sig. Men jag vill säga att resans värde inte kan förklaras. Det är en resa som varje kristen ung (vuxen) borde få vara med om, vare sig hon/han på förhand förstår eller inte förstår värdet med resan. Under resan fick alla en bättre bild av Israel och Guds plan med Israel. Dessutom fick vi utvecklas i vår tro. Mycket lovsång var det fråga om, och det var lovsång med uppriktiga hjärtan och uppriktiga längtan. Det var inte en tom lovsång. I graftedgruppen var vi ca 75 människor från 15 olika länder (22st var från Finland). Redan från början blev det en bra sammanhållning i gruppen, och man talade med många och fick uppleva saker tillsammans med de andra. Det var så roligt att man kom igång redan från början med att tala med folk. Och sen hade vi ju 10 dagar tillsammans med gruppen.

För att lite förklara syftet med resan, så kan jag säga att judarna firade lövhyddohögtiden just när vi var i Israel. På samma gång firar de kristna "Feast of tabernacles". Iår kom över 6000 kristna från 170 länder till Israel. På "Feast of tabernacles" är Israel ett viktigt tema, ska vi kanske säga "temaT", och man vill visa att man stöder Israel. Här måste också kommenteras att bara för att man står med Israel betyder det inte att man är emot någon annan. Men Israel har fått lida mycket, och det är också mycket viktigt att vi visar dem att vi står med dem. Det är ICEJ som ordnar "Feast of tabernacles" och Grafted (gruppen som jag reste med) är en del av ICEJ. Grafted satsar på unga vuxna och vill visa Israels betydelse till de unga, och dessutom satsar de på att de unga ska få en djupare kontakt till Jesus.

Så vår resa med Grafted började vid Genesarets sjö, lite under Tiberias. Vi besökte t.ex. Capernaum, Nazareth och for därifrån vidare till ett beduinläger i öknen. Vi simmade i Döda havet och 27.9 på kvällen började själva "Feast of tabernacles". The opening night var vid Döda havet och det var ett mäktigt möte med alla dessa 6000 kristna som lovsjöng Gud. Feast of tabernacles fortsatte sedan de nästa dagarna i Jerusalem och också Grafted flyttade till Jerusalem för resten av tiden på resan. Varje kväll var det möten med lovsång, bön och undervisning. På dagarna var det seminarier, men vi deltog bara till en viss del i dem. När vi var i Jerusalem åkte vi med Grafted till olika ställen i Jerusalem, t.ex. klagomuren, Olivberget, det man tror är Jesu grav osv.

En mäktig resa som jag uppmuntrar er andra unga vuxna att fara med på. Det är SÅ värt det! Om ni är långt över 30 kan ni ändå delta i Feast of Tabernacles!

Nu ska jag och Hanna och äta. Ha det bra!

3 kommentarer:

7ommy sa...

Välkommen tillbaka till Finland, o välkommen till H:fors! :D
Bra att få veta att allt gick bra och du fick mycke ut från resan. Det är helt bra att du int berättar allt vad ni gjorde, för annors sku man ju veta vad som sku hända på en sån resa. Nu vet man sådär lite och man har blivit intresserad av resan.
Kanske vi ses på stan så får man höra ännu mera om resan! Kramen får du sen när vi ses

Anonym sa...

Roligt att du är hemma i Finland igen. Vi väntar på att du ska komma till Nedervetil och berätta om din Israelresa och visa dina filmer.

Shalom, Lola

Anonym sa...

Shalom! Ska bli roligt att få några dagar hos dig i Åbo! Vill höra en massa om era reseupplevelser! =) Sköt om dig, sis. Vi ses! *kram*