Sidor

tisdag, oktober 30, 2007

Två dagar av spänning

När jag anlände till Åbo i höst, i slutet av augusti, var jag glad och nöjd över att få flytta. Snabbt (dagen efter) kom många stressmoment in i vardagen, och det var inte längre lika enkelt.

Nu hade jag varit hemma över en vecka, och tyckte därefter det kändes bra (=helt ok, t.o.m. ganska roligt) att vara tillbaka i Åbo. Men redan dagen efter redan drabbades jag igen av stressmoment.

Jag skulle kalla gårdagen olycksdagen och den här dagen problematikdagen. Men här bör nu sägas att alla dessa problem redan lösts upp.

Jag anlände till Åbo och hade en viss nervositet inför tisdage, för då skulle vi ha föredrag på tyska. Under måndagen kretsade dock inte mina tankar bara kring föredraget, för det här var ju min olycksdag. På morgonen lämnade jag in vår "mommopeed" till reparation. Jag skulle nog annars kunna kasta bort den gamla cyekln, men jag behöver en cykel, och tänkte att bara det är billigt så kan jag föra den till reparation, och jo, det skulle bara komma att kosta 6 euro. Glad och lycklig gick jag iväg till skolan. Nåja, några timmar efteråt satt jag och vännen och jobbade med referaten. Efter vissa agerande hade vi lyckats förstöra något av skolans inte så billiga egendom, och där stod vi och visste inte vad vi skulle göra. Vad vi gjorde ids jag inte berätta, men jag vill varna er! Det finns olika sorts OH-papper, och alla passar INTE för printers och kopieringsmaskiner! Här hade vi nu då problem ett. ... Sedan for jag för att hämta cykeln. Efter några vandringar fram och tillbaka och hit och dit för att hämta pengar, fick jag reda på att cykeln nu kostade 30 euro, men den var livsfarlig att cykla med. Det skulle alltså ta till nästa dag, och det skulle bli 60 euro. Det här var den dagen jag kallar olycksdagen.

Idag har det då varit problematikdagen. Det kändes tungt att gå till skolan för jag visste att jag hade fyra moment framför mig: 1. Hålla föredraget 2. Fara och berätta om händelsen där något for lite sönder 3. Skriva ner allt som hände under Wirtschaftspropädeutiklektionen för att nästa gång kunna hålla ett tio minuters föredrag om lektionen 4. Hämta cykeln.

Alla fyra moment, som sågs som ett stort mörker är nu avklarade. 1. Vi höll föredraget. 2. Det gick bra när vi berättade om händelsen, ingen som var sådär jäättearg på oss. 3. För en gångs skulle förstod jag nästan allt som sades under Wirtschaftspropädeutiklektionen och 4. jo, jag fick min cykel, och priset lämnade på 60 euro, fastän något annat ännu hade bytts ut.

Jag har dessa två dagar bett mycket och jag har fått se att Herren är trofast. Dehär två dagarna har alltså inte bara varit dåliga, utan jag har också lite fått träna mig att lita på Herren.

Nu får jag nöjd, glad och lättad ta emot min gäst Hanna. Jag är glad för hennes (och föstås min) skull att allt redde ut sig, annars skulle jag ha gått på högvarv och bara varit orolig.

Ikväll ska vi baka och ha filmkväll. Hanna får ha sin ledigt, och jag får också ta lite ledig tid från skolan.

Nu måste jag fara så jag hinner!
Tschüß!

Inga kommentarer: