Sidor

onsdag, augusti 06, 2008

På utflykt med paketbilen

Igår satt jag för första gången vid ratten i en paketbil. Jag fick härifrån Allkristet fara ut på en liten övningsrunda för den utflykt som skulle göras idag. För det första var det spännande att köra igår eftersom det var första gången. Men sen vill jag också säga, att kom och titta på porten som far in till Allkristets gård, så ser ni att det inte är någon bred väg det handlar om! Porten och husväggarna finns tätt intill bilen när man kör där!

Idag for vi då på utflykt till Oulais och Haapavesi. Det var jag och två andra unga flickor som arbetar här som for, och det var alltså "torimatka" det handlade om. Vi far till torg (idag till två olika torg) och säljer kläder för 1 euro styck. Förutom att det var lite kallt var det bra väder och det var roligt att få uppleva en annorlunda arbetsdag.

På hemvägen fick vi sedan igen sitta på baketbilens sköna bänkar och diskutera. När vi närmade oss Kokkola råkade vi ut för en lång bilkö, där vi pga vägarbete fick vänta en halvtimme. När vi sist och slutligen kom bort från bilkön körde vi om hela kön på andra sidan problemet och såg att bilisterna skulle få vänta en god stund i den kön! Kön sträckte sig ända till det det ställe där vi fick börja svänga in mot stan. Aldrig har jag sett en sådan köbildning i Kokkola!

Den största utmaningen för mitt paketbilskörande kom när vi kom tillbaka till allkristet. Då skulle jag köra in genom porten, vilket är svårare än att köra ut. Och ni kan tänka er att jag var glad när jag klarade det på första försöket! Jag hade hjälp av ena flickan som tittade så att jag inte körde in i väggen, men det gick riktigt bra! Förut har jag beundrat de som klarat av att köra där med paketbil, och nu har jag själv fått prova på att klara av det!

Inga kommentarer: