Sidor

fredag, oktober 21, 2011

Tips inför bröllopsplanering

För ett år sedan hade jag ingen aning om hur man planerar ett bröllop. Så innan jag glömmer bort vad som var bra att tänka på ska jag dela med mig av lite tips inför bröllopsplanering.

- Sök information på internet. Det finns forum, bloggar, bröllopshemsidor m.m. som ger svar på många frågor och som tar upp sådant man kanske inte tänkt på. Lägg särskilt märke till bröllopshemsidornas to do-listor som visar vad som kan behövas göras.
- Diskutera med andra som nyligen gift sig eller som planerar bröllop.
- Skriv upp en lista på saker som ska göras. Efter hand som ni kommer på mer som skall fixas får det sättas till i listan.
- Det viktigaste att ha färdigt i början är enligt min mening kyrka, festplats, tidpunkt, präst, kock och klänning. Sedan kommer inbjudningskorten när det är dags för dem. Ifall man behöver skaffare/kökspersonal kan det vara bra att i tid fråga dem.
- Vissa vill ha lång tid på sig att hinna planera bröllopet (t.ex. ett år), men ifall ni vill gifta er snabbare: man hinner nog! Vi hade 5 månader tid på oss och jag har hört om folk som haft ännu mindre tid på sig. Ifall ni får fixat de saker som jag nämnde i föregående punkt borde det inte vara några problem.
- Inbjudningskort: I pysselbutiker och -tidningar (som man kan köpa i pysselbutiker) finns tips på hur man kan göra inbjudningskort. Jag hade turen att fara till en butik som just då hade bröllop som tema och det var till stor hjälp. Ta gärna med dig/er en pysselintresserad vän som du/ni kan diskutera idéer med (ifall du/ni känner att ni kan behöva kreativ hjälp).
- Kom ihåg att det är ert bröllop: Det finns traditioner och det finns tips, men ni ska utforma det som ni vill ha det.
- Fråga hjälp av andra. Dela ut uppgifter. Det är tillåtet och det lär behövas.
- Bli inte förskräckt ifall du inte genast hittar din drömklänning. Njut istället av att få prova olika klänningar!
- Det går att spara pengar! Ifall man tänker igenom olika detaljer inser man att man inte behöver välja de dyraste alternativen ifall man inte vill.
- Det finns många val när det gäller ingångs- och utgångsmusik till vigseln. Och man kan välja olika musikstycken till ingången och utgången.
- Blanketten om hindersprövning och val av efternamn skall ges till pastorskansliet.
- Vi hade en präst som vi båda kände ganska bra. Ifall ni har möjligheten och viljan att välja en sådan präst är det ett bra val. Då känns det riktigt avslappnat och trevligt att stå framme vid altaret.

Inga kommentarer: