Sidor

måndag, oktober 24, 2011

Tro och kultur

Idag fick jag på en kristen samling höra undervisning om tro och kultur och hur dessa påverkar varandra. Vi fick diskutera en hel del och jag vill fortsätta fundera kring temat. Det sades att Finlands lag bygger på kristna värderingar och att vår kultur är "kristen". Om någon däremot börjar tala om sin kristna tro är man konstig. (Jag kommer nu att vara lite konstig.)

Det är ju ändå så att den kristna trons värderingar inte är identiska med det finländska samhällets värderingar. Hur kan den kristna tron påverka kulturen positivt? Jag tror naturligtvis att det finns massor och det här kunde bli en lång diskussion. Men t.ex. så får jag ha en lite annorlunda syn på min tillvaro. Jag får inse att stress, strävan efter att bli bäst och snyggast, kravet på att ha nya prylar och dyra kläder inte är sådant jag behöver styras av. Dvs. ifall jag inte vill. För den västerländska kulturen påverkar mig som människa också starkt. Men jag kan välja vad som påverkar mig mest.

Den här undervisningen kom ganska lämpligt, för vi har i vår bönegrupp nyss börjat gå igenom boken Om kristet motstånd skriven av Patrik Hagman (från vårt eget universitet). Där kommer vi att få diskutera mer om hur den västerländska kulturen skiljer sig från kristen tro och vilka val vi kan göra för att leva på ett sätt som Gud (och vi) tycker är bra.

Inga kommentarer: