Sidor

lördag, november 12, 2011

Dramer

Tack vare kursen Teater och drama läste jag igenom två dramer, Fröken Julie och Körsbärsträdgården, igår på tåget upp till Österbotten. Alla dramer är enligt min mening inte speciellt intressanta, men det finns nog en del positiva sidor med dramer: de är annorlunda än romaner (som man oftast läser) och dessutom tar det snabbt att läsa dem.

Efter att ha läst igenom dessa två dramer fick jag inspiration att själv skriva ett drama. För skojs skull sitter jag nu och skriver på akt 1 av en idé som jag fick. Men frågor dyker upp i mitt huvud. Hur talar folk egentligen med varandra? Säger man faktiskt sådär? Dramer byggs upp av repliker och de måste därmed vara både trovärdiga och intressanta.

Jag ska fortsätta skriva och se vilka ytterliga frågor som dyker upp. Jag har tidigare knappt haft något alls att göra med dramer, så det finns säkert mycket att upptäcka.

Inga kommentarer: