Sidor

lördag, november 19, 2011

Tysklands historia

Idag har jag fräschat upp mina kunskaper om Tysklands historia. Tack ne.se, och tack ÅA som gör det möjligt för mig att använda ne.se gratis!

Det känns konstigt att tänka sig att det Tyskland man känner till idag bara funnits i ca 20 år. Det nuvarande Tyskland är t.o.m. just och just yngre än jag själv, och så som Tyskland ser ut idag har det inte sett ut tidigare i historien. Bara nu, i ca 20 år. Visst känner man till att Tyskland var delat under en stor del av 1900-talet, men innan det såg väl Tyskland ut precis som idag, eller? Nej, det är precis vad det inte gjorde.

Visserligen är det inte precis ovanligt att länders gränser ändras och ändras under historien. Men för mig som tycker att Tyskland är ett stabilt land med en lång historia är det konstigt att föreställa sig att det Tyskland jag känner till bara funnits lika länge som jag själv.

Inga kommentarer: