Sidor

fredag, november 16, 2012

7th Heaven

Minns ni serien Sjunde himlen (på engelska 7th Heaven) som gick på tv för kanske tio år sedan? Jag tyckte mycket om serien när den gick på tv och har sedan den tiden alltid haft en tanke i bakhuvudet att jag skulle vilja se serien på nytt. Nu har jag fått möjligheten att låna första säsongen av en vän, och jag blir så glad av att titta på dessa avsnitt. Jag tycker fortfarande att serien är bra, men nu upptäcker jag hur genialiskt uppbyggd serien är. Serien handlar om en familj med, i början, fem barn. Pappan är präst och mamman är hemmafru. I varje avsnitt behandlas olika problem och funderingar som familjemedlemmarna har. Eftersom barnen är i olika åldrar, och eftersom föräldrarna har en viktig roll i serien, kan människor i olika åldrar identifiera sig med någon av personerna. När jag var liten identifierade jag mig med de två systrarna Lucy och Mary, men nu märker jag att jag identifierar mig med föräldrarna i serien. Från att förut ha följt med flickornas funderingar följer jag nu med hur föräldrarna handskas med barnen och deras funderingar, samt hur de tar hand om varandra. Som vuxen ger mig serien en ny dimension.Serien handlar mycket om tro om moral och visar möjliga tillvägagångssätt i olika situationer.

... Jag undrar annars om den här serien har påverkat min önskan att få en stor barnaskara? ...

Det här är en serie jag kan rekommendera och speciellt till de som funderar om det i våra dagar längre finns några serier och filmer som innehåller god moral.

1 kommentar:

Bibbi sa...

Vau.. Bra moral i dagsläget.. Låter nästan för bra för att vara en TV-serie :D