Sidor

torsdag, november 08, 2012

Teman i drömmar

För några dagar sedan undervisade jag om novellen i modersmålsundervisningen och berättade att samma teman ofta dyker upp i olika noveller, romaner och berättelser. Nu märker jag att det här också gäller drömmar. När ska jag riktigt sluta drömma om att jag på julaftonen med fasa inser att jag glömt att köpa julklappar? Den här drömmen har plågat mig i redan flera år, och återkommer några gånger varje år mellan månaderna september och december. Om det på riktigt fanns en risk att jag skulle glömma att köpa julklappar, t.ex. om ingen annan skulle tala om julen och julklappsinköp och jag inte någonstans såg några annonser om julklappsinköp, så skulle jag kunna förstå att drömmarna hade som syfte att påminna mig om julklappsinköp. Men nu gör mig drömmarna bara stressad.

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.