Sidor

måndag, oktober 05, 2015

Den kristna familjen

Jag håller just nu på att läsa boken Den kristna familjen av Larry Christenson, som jag antagligen har införskaffat vid allkristets loppis för omkring tio år sedan. Jag skulle bli högst förvånad om någon annan i min ålder äger den boken. Den är nämligen utgiven i svensk översättning 1972.

Den här boken är så otroligt politiskt inkorrekt, framför allt för vårt nutida samhälle, men också i våra kristna församlingar, anar jag. Den är så otroligt politiskt inkorrekt att jag ... läser den med största iver!

Den här boken hjälper mig att se mycket som har gått snett i hur vi bygger upp våra familjer och vår barnuppfostran. Jag skulle vilja ropa ut till världen att "hallå, så här kan vi inte fortsätta. Nu är det dags för förändring". Men det är lönlöst, det vet jag. Redan när boken skrevs hade fenomenen börjat, och det var antagligen därför boken behövde skrivas. Men nu har det gått 40 år, och det som det i boken varnas för är vardagsmat. Inte något någon verkar reagera över. (Inte många i alla fall.)

Men kanske kan jag själv tillämpa något av det jag läser. Så jag fortsätter läsa. Min politiskt inkorrekta bok. Och jag läser den i smyg, för jag vet ärligt talat inte hur många som skulle stå ut med att veta vad som står i boken.

Inga kommentarer: