Sidor

torsdag, oktober 08, 2015

Sista sommarbilderna

Jag vill dela med mig av några sommarbilder ännu innan vi förlorar sommaren och dess händelser ur sikte.

I sommar har jag fått åka på två resor (om man inte räknar med Pieksämäkilägret), en till Umeå och en till Helsingfors. Jag börjar med att visa några intryck från dessa resor, först två bilder från Umeå, sedan två från Helsingfors. Jag har inte så mycket att kommentera angående bilderna.





Nästa bild tog jag för färgens skull. Jag tyckte färgen var trevlig, och när jag undrade hurudan bild jag ville ha tänkte jag att jag ville fylla hela bilden med den här växten, och dess färg. Kan hända att jag har använt close up-filter.


Från samma plats som jag fotade förra bild tog jag nästa. Jag var inte riktigt nöjd med färgerna i bilden, så nu har jag faktiskt tagit mig friheten att göra några justeringar i picasa. Ändringarna gäller skuggor och färgtemperatur. Eftersom jag inte kommer ihåg färgerna från verkligheten gjorde jag förändringar för trevligast möjliga resultat. Om ni undrar varför jag har tagit just den här bilden, så är det naturligtvis på grund av skuggan. Tyvärr är den inte alltför framträdande.


När vi nu är inne på skuggor kan vi också passa på att tala om ljus. Ljuset är orsaken till de två följande fotona. Första bilden tog jag eftersom jag tyckte det var fascinerande hur solen lyste upp grenarna i träden.


I nästa foto är det färgen från solen som fascinerar mig. Dessutom är det trevlig att växten (namn?) lyses upp mot den mörka bakgrunden i nedre halvan, och förblir mörk i den övre halvan, mot den ljusa bakgrunden. Jag tycker också om hur växtens konturer blir tydliga mot den ljusa bakgrunden.


På villaavslutningen (venetsiansk) fick jag testa svägerskans kamera, med objektivet 35 mm, f/1.8. Det tog en stund innan jag lyckades få inställningarna rätt, och lite problem hade jag också att hitta något motiv. Slutligen fastnade jag för en vas och detta blev slutresultatet. Det är främst formen och de gröna stjälkarna jag gillar här.


Avslutningsvis en typisk sommarsyn i Finland. Inte så anmärkningsvärd bild, men jag tycker ändå att vattnet suger upp blicken på något sätt som jag inte upplevt med mina tidigare sjö-bilder.

1 kommentar:

Isabel Bjon sa...

Hejsan, skulle du vilja prova ett kost- och träningprogram som heter C9?
Säkert har du hört kritik om C9 på andra bloggar tidigare, men de har tyvärr inte själv provat på den. För det mesta kommer kritiken från då de som säljer C9 ibland fokuserar mera på viktminskningen än på välmåendet och kickstarten som C9 ger, som är den viktigaste faktorn!

C9 är en kickstart för hälsa och träning,
det är ett strikt träning- och kostprogram som gör dig mera hälso- och träningsmedveten på 9 DAGAR! Denna kickstart kommer ge dig vad du behöver, både psykiskt och fysiskt. Du får alla näringsämnen som du behöver och forever livings aloe vera kommer få huvudrollen i detta program och det finns en orsak varför, för den ger resultat inifrån ut, även kallad magens bästa vän. C9 kommer rena magen från plack och slagg som bildats i tarmen under flertals år och gör din mage bättre i skick!

Du kan klicka in på min blogg och under kategorin C9 kan du läsa mera om det och börja gärna nerifrån upp! :)
Om du är intresserad, skicka gärna ett mail till isabelbjon@gmail.com!
MVH Isabel Bjon