Sidor

lördag, oktober 17, 2015

Varför jag inte tycker om lotto

För några dagar sedan fick jag och Anders veta att vi inte vann 100 000 euro. I ett års tid har vi nu som då varit tvungna att fylla i papper och sända in till Valitut Palat för att om möjligt vinna 100 000 euro. Och visst har tanken kittlat! Det är ju därför vi har envisats med att skicka in de där pappren.

Ibland händer det sig att jag deltar i liknande lotterier, sådana där det inte krävas att man gör av med sina pengar, utan bara utför vissa handlingar. Som att i en butik fylla en sprängfylld låda med ännu ett papper med kontaktuppgifter. Visserligen handlar det om reklam, men jag försöker vara ganska noga med att inte gå med på att köpa produkter, bara för att delta i en utlottning.

Men när det kommer till lotto, ett system där många varje vecka betalar en liten summa för att om möjligt vinna några miljoner, då ser jag rött. Detta främst av två orsaker:

1) Apg 2:45
och
2) Matt 6:24

Jag ska förklara.

Första bibelstället lyder: "De [de första kristna] sålde sina egendomar och allt vad de ägde och delade ut till alla, efter vad var och en behövde." De första kristnas levde precis tvärtom lottofolket. Istället för att samla ihop lite av alla och ge allt åt en person, sålde de sina egendomar för att alla skulle få så mycket pengar som de behövde. Smart, va? Istället för att en skulle bli rik, såg de till att alla hade så mycket som de behövde.

Andra bibelstället lyder: "Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon." På flera ställen i Nya Testamentet står det hur svårt det är för en rik att komma till Jesus. Den rike har satt sitt hopp till rikedomen, och är bunden vid den och har svårt att göra de gärningar som Gud vill att han ska göra. Därför är rikedomen inte något att eftersträva. Vi ska istället sträva efter att följa Guds vilja. När vi väljer att lita på Gud istället för på rikedom kommer Han att ta hand om oss. Och om Han tar hand om oss, då behöver vi ingen rikedom.  Det handlar också om att förstå vad som är viktigt i livet. Är det pengarna som är viktiga, eller är det något annat? Den intresserade kan läsa Matt 6:19-21.

Ifall man väljer att vecka efter vecka köpa lotto tänker man antagligen varje vecka på denna rikedom man önskar vinna. Man hoppas på den, annars skulle man inte betala för den regelbundet. För mig ter sig det här som att man är bunden. Bunden i sitt hopp om rikedom. Och att vara bunden brukar inte föra något gott med sig.

Sen tänker realisten i mig också att chansen att vinna någon ansenlig summa är så liten, att jag tror att de flesta vinner mer på att inte köpa lotterna.

Inga kommentarer: