Sidor

söndag, juni 04, 2017

Sommarlov och mammaledighet

Sommaren inleddes igår, när skolbarnen och studenterna fått sina betyg och tog sig ut från skolbyggnaderna i det vackra,  om än något kalla, vädret. Också min mammaledighet inleddes, även om det inte märktes någon förändring i vardagen, då jag varit utan jobb sedan slutet av april.

Förra gången hann jag vara mammaledig två veckor innan förlossningen startade. Den här gången är jag beredd på att det kan ske när som helst. Men SF-måttet tyder på att det kanske inte går lika snabbt den här gången. Det som också är annorlunda den här gången är att babyn fortfarande ligger med huvudet uppåt. Det blir ett besök till sjukhuset om någon vecka för att försöka svänga på babyn. Lyckas inte det välkomnar jag kejsarsnitt.

Det har suttit helt bra med ledighet. Jag har en del på min to do-lista, så som att införskaffa saker, laga mat att frysa ner m.m, och sånt här tar en hel del tid när man har en treåring som vill ha ens uppmärksamhet och inte tycker att allt behöver gå så smidigt.

Det känns som att det inte är länge kvar nu. Dels med tanke på hur det gick förra gången, dels med tanke på att de inkommande veckorna innehåller flera sjukhus- och rådgivningsbesök, och vem vet - plötsligt kanske ett kejsarsnitt som planeras in före beräknat datum. Det känns som att hela den kommande månaden mer eller mindre kommer att handla om den förestående förlossningen.

Inga kommentarer: