Sidor

torsdag, juni 22, 2017

Tomten är vår! Vi blir Kvevlaxbor

Nu äntligen kan jag berätta om vårt tomtköp!

Under en längre tid har vi sökt hus eller tomt i Kvevlax. Vi har hållit ögonen öppna på hela Vasa-Korsholms-trakten, men allra helst ville vi (i alla fall jag) bosätta oss i Kvevlax. Dels har vi börjat trivas bra i byn, dels äger min syster med familj sedan några år tillbaka en tomt i byn. Tänk vad härligt det skulle vara att bo i samma by som min syster! Vad värdefullt det skulle vara för våra barn!

Så kom i våras en möjlighet för oss att köpa tomt i Kvevlax. Inte var som helst, utan bredvid min syster! Jag var beredd att slå till direkt, men Anders funderade en längre tid på saken. Jag höll på att ge upp hoppet när Anders sedan mjuknade upp. 

Systern bygger hus nu i sommar, och vi har arbetat en del på deras tomt i vår. Det har varit idylliskt att se våra pojkar leka tillsammans där och att få arbeta med systern med familj och våra föräldrar. Det har varit så fint att drömma om framtiden bredvid systern.


Men det är först nu som vi faktiskt äger tomten. Vi har redan många papper klara, så som husköpet och banklånet, men tomtköpet var kopplat till bygglovet, och bygglovet fick vi riktigt nyligen. Utan bygglovet hade inget blivit av, men nu är tomten vår. Vi har arbetat ivrigt för att hinna få bygglovet före semestrarna, så att det inte skulle dröja förrän vi kunde börja arbeta på tomten.

Så nu får vi bygga vårt paradis. Bredvid min systers paradis. Tidigare hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag och min syster skulle få bo i samma kommun, än mindre som närmsta grannar. Det började kännas frustrerande när det räckte så länge innan vi hittade hus/tomt, men nu känns det som att Gud besparade oss möjligheten att få napp eftersom han hade en skatt bevarad åt oss.

Schemat det närmaste året ser ut enligt följande: under hösten kommer grunden, i februari/mars kommer husskalet och under våren och sommaren får vi jobba inomhus. Inflyttningen sker antagligen nästa sommar/höst.



Inga kommentarer: