Sidor

fredag, september 06, 2013

Pippis ordlekar

Medan jag väntar på att få börja läsa barnböcker åt systersonen har jag förmånen att få avlägga en litteraturvetenskaplig kurs om Astrid Lindgrens författarskap. Jag gläds åt ordlekarna i Pippi Långstrump och tycker att Astrid nog var en underbar författare.

"Nu ska här bakas pannekakas,
nu ska här vankas pannekankas,
nu ska här stekas pannekekas."
"Jag är ett barn, och det här är mitt hem, alltså är det ett barnhem"
"'Tänk att kor kan vara så tjuriga', sa Pippi och hoppade jämfota över grinden. 'Och vad blir följden? Att tjurarna blir koriga förstås! Det är verkligen ganska ruskigt att tänka på.'"
"'Som sagt, förlåt att jag avbryter', sa Pippi igen. 'Och förlåt att jag bryter av', la hon till och bröt av det ena hornet på tjuren."
Efter att Pippi diskuterat klockan med tjuvarna, och som svar på frågan "vad klockan är?" sagt: "Klockan är en liten rund manick som säger tick tack och som går och går och aldrig kommer till dörren", kan man läsa: "'Jag begär inte, att ni ska säja 'tack'', skrek Pippi efter dem, 'men ni kunde åtminstone kosta på er att säja 'tick'."
"Lyckligtvis finns det bara en sak att göra, om man råkar strö ut bitsocker, och det är att bita i strösocker."

Inga kommentarer: