Sidor

torsdag, juni 04, 2015

En andra skogspromenad

Vore jag ensam skulle jag se skog. Tillsammans med Anders äter jag granknoppar, gläds över att få se skogsstjärnor och stryker med handen över björnmossa.

Första bilden föreställer skogsstjärnor. Jag tittade inte genom sökaren, utan endast på displayen, så jag hade svårt att se alla detaljer när jag tog fotot. Men jag fick i alla fall en bild där blommorna närmast kameran är skarpa. Kameran vinklade jag så att fler blommor skulle synas i bakgrunden.


Växtligheten på nästa bild visste Anders inte namnet på, men han trodde det var fråga om lav.


Slutligen den lustiga björnmossan. Anders visade mig och Elias hur det kändes att föra handen fram och tillbaka över dessa saker som sticker upp. Notera skillnaden mellan de två följande bilderna. Jag tog första bilden först, och sedan upplyste Anders mig om att det kunde löna sig att fotografera från andra sidan stenen. Det är alltså fråga om exakt samma mossa, men från olika håll. Solen faller helt annorlunda på andra bilden, och jag hade inte märkt det ifall inte Anders upplyst mig om saken.


2 kommentarer:

Simon G sa...

Vilka fina bilder, gillar sådana naturbilder! :)

Sofie sa...

Tack för de uppmuntrande orden! :)