Sidor

måndag, juni 01, 2015

Skogspromenad

Böle är ett stadslikt, ganska anonymt bostadsområde. (I alla fall är det min uppfattning efter två veckor här.) Så jag hade inte anat vilken rikedom som gömmer sig bakom hörnet. Skulle jag inte ha Anders i huset skulle jag knappast någonsin lägga märke till det, eller i alla fall inte på en lång tid. Han har nämligen varit och kikat i de omgivande skogarna och i fredags tog vi en familjetur i skogen.

Jag är egentligen inte alls växtintresserad, men harsyra har fascinerat mig sedan jag som liten smakade på de goda bladen. Nu när jag fick syn på harsyra ville jag fånga dem på bild. Blomman på första bilden har jag försökt placera enligt tredjedelsregeln, men jag borde kanske ha placerat den på vänstra siden av bilden, eftersom blomman "tittar" åt höger. Kameran vinklade jag så att bakgrunden skulle bli helt grön. Lite av bladen är i fokus, så att man ser ungefär hurudana blad det är fråga om.


Följande bild är en bild med enbart harsyrans blad. På det sättet bildar bladen ett mönster. Jag försökte få så mycket som möjligt av bildytan grön. Lite harmt att inte alla tre bladen som hör till den där ena stjälken är skarpa. Fast kanske det inte gör så mycket, för då framträder istället ett hjärta där som skärpan ligger, och bilden får på det sättet en ny dimension.


Stora delar av skogen låg i skugga, men på vissa ställen tittade solen fram. Jag ville fånga solen på bild, men stötte på ett problem. Problemet har jag stött på tidigare också, men vet inte riktigt hur jag ska åtgärda det. Någon som vet vad problemet heter och vad man kan göra? Är det ett motsolsskydd som behövs? Kolla nästa bild:


Kompositionen i förra bilden är inte alls bra. Jag försökte bara kolla var solen var när den blåa pricken uppstod. Ett sätt att åtgärda problemet var att placera solen riktigt i utkanten av bilden, då rymdes inte den blåa fläcken med på bild.


Ganska snabbt upptäckte jag en bäck. Därmed blev det några speglingsbilder igen. (Som jag skrev om här.) Jag prövade svänga nästa bild 180 grader för att se om bilden skulle vara intressantare på det sättet, men upptäckte att bilden är intressantast just som den är. Träd som pekar neråt i ett djup.


Och en speglingsbild till.


Jag tror jag skippar att gå över den bron ...



Till slut några bilder på familjen som jag fick spendera tiden med.




Allra sist en bild på skogsmannen som är orsaken till att jag kommer mig ut och får upptäcka hur härlig natur vi är omgivna av.

2 kommentarer:

Maria sa...

Fina bilder på harsyran! Gillade också närbilden på mossan. Jag är förresten med i en nystartad fb-sida för fotobloggare, tänkte ifall du också är intresserad av lite mer synlighet så finns den här: https://www.facebook.com/groups/fotobloggar/ :)

Sofie sa...

Tack x2 snälla du! D.v.s. för uppmuntrande ord och fb-tipset! Jag skickade just förfrågan till gruppen!